Pandora: Bolden ligger nu på dit bord Peder Tuborgh

Pandora-topchefen Anders Colding Friis har ikke formået at sætte mange af sine kommunikationsben rigtigt, siden han tiltrådte for tre år siden. Aktien ligger tværet ud på asfalten med et fald det seneste år på 50 procent. Læs klumme fra januar 2018 her.

Hvad værre er, tilliden til Pandora-toppen er ikke eksisterende. Mest af alt ligner det en topledelse, der bevæger sig rundt i en osteklokke. Set med aktionærøjne er Colding Friis ikke et aktiv for Pandora, men et passiv, der trækker ned i bedømmelsen.

Pandora er godt og grundigt surret fast i en gedigen kommunikations- og ledelseskrise

Det er ikke så meget det, at Pandora nedjusterer.  Afsætningsmarkeder går op og ned, noget lykkes, andet lykkes ikke, valutaer skifter hele tiden værdi, så ja, selvfølgelig kan en virksomhed ikke tegne en linje fire år frem, og klokkerent ramme udviklingen kvartal for kvartal.

Så nej, det er ikke nedjusteringen i sig selv. Pandora er ikke i en eksistenskrise, Pandora er derimod godt og grundigt surret fast i en gedigen kommunikations- og ledelseskrise. Symbolsk konkretiseret ved at Colding Friis og bestyrelsen efter sent mandag at have sendt få linjer ud med nedjusteringen stak hovedet i busken, og så ellers lukkede ned for yderligere kommunikation.

Det er muligt, at Pandora-toppen i sin kommunikationsstrategi internt har tegnet nogle streger og sat nogle tidspunkter for, hvornår ledelsen vil sige ord til masserne, men sådan virker et børsmarked jo ikke. Ånden er ude af flasken, der analyseres og analyseres, og så må topledelsen pinedød ud og forklare sig.

Her min klumme fra januar 2018: Pandora-chefen Anders Colding Friis lever på lånt tid

På Pandoras hjemmeside kan man læse, at dialogen med aktionærerne står over alt andet. “We are committed to maintaining a constructive dialogue with our shareholders.” – læs her. Hm! Det er ikke troværdigt, når netop dialogen er totalt fraværende i Pandora-ledelsen.

Måske er Pandora handlingslammet af en stædighed i toppen, som gør, at ledelsen har mere fokus på at kæmpe imod medierne, børsmarkedet og dets analytikere

Analytikere over en bred kam er i vildrede og tvivler nu på, hvad der i grunden er Pandora-ledelsen kan levere. Således skriver bla. Sydbank i sin opdatering:  “Nedjusteringen vil desuden øge investorernes mistillid til Pandora-ledelsens udmeldinger til markedet.”

Måske er Pandora handlingslammet af en stædighed i toppen, som gør, at ledelsen har mere fokus på at kæmpe imod medierne, børsmarkedet og dets analytikere fremfor at levere en nøgtern, troværdig kommunikation om op- og nedture rundt om i verden på Pandoras jagtmarkeder.

Der er blevet noget “dem” og “os” over Pandora. Med Colding Friis & Co. halsende bagefter de nedskruede forventninger børsmarkedet selv lægger ind i den forslåede Pandora-aktie.

Hvis det er rigtigt, at det er først og fremmest er aktionærernes interesser, der ligger bestyrelsen mest på sinde, kan det være svært at se, at tilliden kan genoprettes med den nuværende daglige topledelse.

Problemet for Pandoras topchef Anders Colding Friis og formanden Peder Tuborgh er jo ikke, at omsætningsvæksten justeres ned fra at ligge i intervallet syv til ti procent frem til nu at ligge i intervallet fire til syv procent. Samt en mindre nedjustering af forventningerne til indtjeningen (EBITDA-margen) fra 35 procent til nu 32 procent.

Pandoras kommunikations- og ledelseskrise er så meget mere overraskende, når man ser på den bestyrelse, der sidder bagved. Yderst kompetente erhvervsbosser, der ellers nok ved, hvordan man kommunikerer.

Blandt andet topchefen i Dansk Supermarked, Per Bank, den tidligere Pandora-chef Bjørn Gulden, Axcels stifter Christian Frigast og formanden Peder Tuborgh, succesrig topchef igennem de senste 13 år.

Ingen tvivl om, at Pandora-bestyrelsen i denne tid går fra krisemøde til krisemøde. En udskiftning af Anders Colding Friis vil selvfølgelig også være en bet for Tuborgh og den øvrige bestyrelse. Det kan sagtens være, at Colding Friis har de kvalifikationer, der skal til for at lede en virksomhed som Pandora. Hvis altså den dialog, som er nedskrevet i visionen, var til stede i virkelighedens verden.

Hvis det er rigtigt, at det er først og fremmest er aktionærernes interesser, der ligger bestyrelsen mest på sinde, kan det være svært at se, at tilliden kan genoprettes med den nuværende daglige topledelse.

 

 

 

 

 

24 responses to “Pandora: Bolden ligger nu på dit bord Peder Tuborgh

  1. Som aktionær kan man kun være enig. Det er i direktionen der er valgt den håbløse måde der ikke kommunikeres med analytikere, aktionærer og medier. Skift direktøren ud hellere i dag end at udskyde pinen. Istedet kan man læse at der bl.a. skal afskediges 218 ansatte i Thailand. Det virker som et symbolskbsag i luften.

  2. Enten har Anders Colding Friis vidst hvor det bar hen, men har undladt at informere aktiemarkedet derom.
    Eller også er deres forecasting process i virksomheden så utroværdigt at han ikke har vidst hvor det bar hen.
    Begge dele er fyringsgrund for en mand i det job, i sådan en type virksomhed.
    Det er helt uhyrligt at aktionærer skal læne sig op ad kommunikationen fra 3.mand analytikere som selv er ude og interviewe butikkerne om hvordan det går. Noget som i bedste fald er korridorsladder.

  3. Mærkeligt, at ingen analytikere tager tiden til at checke markedet. Altså kunderne!

    Pandora er usmart. Deres seneste “gennembrudskollektioner” (Shine & Rose) ligger som døde sild i strandkanten. De spræller ikke engang.

    Pandoras webranking (globale besøg) er halveret på 6 måneder.

    I slipstrømmen har en række af de fyrede selvstændige, og toneangivende, forhandlere naturligvis travlt med at bære ved til bålet. Toget er kørt for en fantastisk virksomhed, som blev for selvfed!

        1. Så det du siger er at antal besøgende på Pandoras website ligger fuldstændig magen til antallet af besøgende sidste år på samme tid?

          Det er vel ikke så underligt at der er sæson variation for et smykkewebsite – det er jo tydeligt at det du omtaler som et 50% fald er naturlig variation med et højt besøgsantal til jul / valentines dag og et tilsvarende lavt antal om sommeren.

          Som man dog kan fortolke data forskelligt hva?

          1. Jeg kan ikke hjælpe dig mere. Men venligst træk din bemærkning om “fake news” tilbage. Her har jeg, ganske gratis, givet et indblik i Pandora’s virkelige verden, og vil helst ikke svines til!

        2. Spændende indsigt du har. Og skræmmende. Alexa er lidt underligt ustabil men aldrig helt forkert.

          Kollektionerne Der ikke flytter sig er vist almen viden – som “short drengene” ogsaa ku se/høre I markedet – men jeg var ikke klar over det med at man putter saa meget kobber I at Det falder under Starling reglerne… Tak for info..

          Jeg gætter paa en yderligere dyk – før en asiatisk fund køber biksen of sætter nogle smykke sælgere paa sagen. ?

    1. Hej Henrik

      Carnegie’s analytikere laver dog disse stikprøver men langt fra mange andre der gør

      Webranking og shine&rose er interessante detaljer. Kan du dokumentere dette?

      1. @Michael Se svar til Anders ovenfor mht web trafik.

        MHT produkterne:

        Rose: En forædling af forgyldning fra 14 til 18K. Fuldstændigt ligegyldigt for kunden. Og Rose gold udgør ca 5-10% af det samlede forgyldte salg, så slet ikke værd at røre ved.

        Shine: Iblanding af kobber, så lødigheden ikke længere opfylder Sterling S925-krav. Og samtidigt forhøje priserne. Selvfølgelig et selvmål!

  4. Godt sted at prioritere sin tid for topchefen->

    Bang & Olufsen vil have Pandoras administrerende direktør, Anders Colding Friis, valgt som et ekstra bestyrelsesmedlem på selskabets næste generalforsamling.

    Det oplyser selskabet i en meddelelse til fondsbørsen.

    – Bestyrelsen har med denne indstilling lagt vægt på Anders Colding Friis’ erfaring og viden indenfor salg, marketing, detailhandel, supply chain og onlinesalg samt hans viden omkring selskabets væsentligste markeder, skriver Bang & Olufsen.

    Anders Colding Friis har siden 2015 været direktør i smykkeproducenten Pandora. Tidligere har han blandt andet gennem otte år været topchef hos Scandinavian Tobacco Group. Desuden har han bestyrelseserfaring fra IC Group og Topdanmark.

    Anders Colding Friis skal formelt vælges på generalforsamlingen, der løber af stablen torsdag den 23. august i Struer.

    1. Måske Anders Colding skulle holde fokus på en ting af gangen eller er det en exit strategi. ?
      Det er set fra min stol ikke det rigtige tidspunkt at sige ja tak til en bestyrelsespost, når der er en ledelses- og kommunikationskrise i egen virksomhed.

  5. Med al respekt for at formanden og den administrerende er/var dygtige til h.h.v. at sælge mejeriprodukter og tobak, forekommer det mig alligevel, at der er et stort spring fra disse ret stabile forretninger til en modepræget og omskiftelig smykkebranche. Hvad siger markedsføringseksperter?

    1. Interressant, at du mener, at selve det at have ledet en tobakskoncern er en kvalifikation i sig selv. Har selv været i branchen. Erling Koch, hvis du læser med, du var den bedste!

  6. Mikkel Vendelin Olesen
    Torben Ballegaard Sørensen
    Allan Leighton
    Marcello V. Bottoli
    Björn Gulden
    Allan Leighton
    Anders Colding Friis
    Peder Tuborgh

    Der er nogle udlandske navne og nogle danske navne, der skal ikke machine learning til for at finde sammenhæng mellem resultater og oprindelse …

    Find den tunge internationale mand igen. Der er bare nogle der kan det der og de er desværre ikke danske.

  7. Ening i analyse, colding er en belastning han kan ikke løfte opgave.
    Formand er passiv måske pga problemerne i Arla?
    Så det bliver nok erhverspressen der skal skabe presset
    Husk på Vestas her var mange mange arbejdspladser ved at gå tab do dansk eksport
    Så deter nu presset skal lægges på bestyrelsen

  8. Med ny CFO og ny regionsdirektør for Amerika kan Peter Tuborgh ikke skille sig af med Anders Colding Friis lige nu.

    Peter Tuborgh har for øvrigt selv nok at se til med at få gjort Arla profitabel med hjælp fra diverse konsulentvirksomheder.

    Vildt at den nye CFO, som åbentbart er en finansverdensstjerne, har siddet i bestyrelsen i 6 år, og når han så starter som CFO kommer nedjusteringen. Han vil have et “clean sheet” at starte på?

    For 14 dage siden nedsætter de priserne i Kina uden at nævne noget om nedjustering. Vidste de ikke for 14 dage siden situationens alvor, så de kunne have kommunikeret begge nyheder ud på samme tid. Alle var jo i god tro mht. kvartalsregnskabet. Hel godnat kommunikation.

    Virksomheden fortjener både en ny formand og ny CEO. De har begge spillet fallit. Lav en Vestas og få nogle tunge svenske erhvervsfolk med detail erfaring på posterne.

    Hos H&M, Ikea er der muligvis nogle kandidater at gå efter.

  9. Nu får vi se, hvad ledelsen vil berette om Q2, men det står klart, som jeg forudsagde, at Shine og Rose har fejlet. Ikke desto mindre signaleres det, at fastholde kursen. Altså: “Kunderne forstår os ikke endnu – så det vil tage noget længere tid”! Den ny CEO er således bundet til en forfejlet produktstrategi. IMPONERENDE!

  10. Peter Tuborg! har ikke været sin opgave voksen som formand. Han har ansat Kolding accepteret hans overlegne holdning til aktiemarket. Hr. Tuborg sidder i Arla ,som ikke er børsnoteret, derfor har cigarmanden haft frit spil. Hr. Tuborg er ikke vant til at have et samspil med analytikere og journalister.
    Moralen: Hr. Tuborg skal samme vej som cigarmanden.

  11. Var det ikke lidt rystende, at formanden gav 30 sekunders indledning, for derefter at give ordet til den fyrede CEO? Hele holdet fremstår som de rene amatører. Ikke mindst de nye kræfter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *