Købmænd i knibe – er dødedansen indledt?

De danske købmænd er presset tilbage i defensiven. Det er hårdt at drive dagligvarehandel, det er et lavmarginalområde, og rammer du ikke knivskarpt over for dine kunder, jamen så styrtbløder bundlinjen. Skal du have vækst, skal du hugge omsætning fra dine konkurrenter.

Prispresset bare vokser og vokser. Samtidig stiger nethandelen, mens omkostningerne ikke følger med ned. Det er en dødelig cocktail. Spørg bare hos landets største detailhandelskæde Coop eller spørg hos kriseramte Dagrofa, der driver Meny, Spar, Min Købmand samt FoodService. Set udefra synes Dagrofa kastet ud i en egentlig overlevelseskrise.

Om Jesper Lok er den rigtige – eller Dagrofa som koncern bare har overskredet sidste salgsdato – er ikke til at vide.

Dagrofa har fået en ny beslutningskraftig mand ind i førersædet, nemlig den tidligere Mærsk- og DSB-chef Jesper Lok. Han blev formand i juni 2017, og nu har han så sparket topchefen Per Thau ud af butikken og sat sig selv ind som midlertidig topchef. Læs meddelelse fra Dagrofa her.

Om Jesper Lok er den rigtige – eller Dagrofa som koncern bare har overskredet sidste salgsdato – er ikke til at vide.

Jesper Lok havde ikke ubetinget succes hverken i DSB eller senere som meddirektør i Falck. Det kan der være forskellige forklaringer på, men efter sin Mærsk-tid har Jesper Lok løbet panden mod en mur flere steder.

Nu forsøger han sig som fuldtidsarbejdende bestyrelsesformand, og noget tyder på, at der er behov for både oprydning og nytænkning i Dagrofa-topppen. Hvis billeder siger mere end ord kan man passende slå et smut omkring Dagrofas hjemmeside og slå op under »koncernledelse.«

Et billede af hele ni direktører – se her. Mænd i 40-50 års alderen, ens i tøjstil, mørk neutral jakke, åbentstående lyseblå skjorte, matchende livrem, ens hårstil, fuldstændig ens i udtryk. De otte direktører (stående) samlet om topchefen Per Thau (siddende.) Fair nok, at de ikke har nået at få skiftet Thau ud, der har sikkert været travlhed de seneste dage op til fyringen.

Nu kan man næppe vurdere den samlede ledelseskraft ud fra et billede på hjemmesiden, men det emmer jo ikke ligefrem af aggressiv nytænkning og matcher i hvert fald næppe den kundekreds, som Dagrofas kæder af butikker skal leve af.

Noget af en opgave for Jesper Lok, som nu er på udkig efter en ny koncernchef. Bliver det en kædedirektør hentet fra enten Coop eller Danske Supermarked eller hvad er i grunden opdraget til den headhunter, der skal finde Dagrofas redningsmand eller redningskvinde.

Chefen for Dagrofas største aktionær, Norgesgruppen, Runar Hollevik, sagde sådan til Berlingske Business: “Dagligvarer til den rette pris, stærke kæder og engagerende købmænd er vejen frem.” – læs her. Hm! Har Dagrofa først opdaget det nu? Tæt på at være volapyk, og hvis det er udtryk for ejernes strategi, ja, så er der da noget at arbejde med.

Dagrofa har kørt med kæmpeunderskud i flere år. Også 2017 ventes et stort trecifret millionunderskud, og dermed ser Jesper Lok ind i en koncern, der over de seneste fem år har tabt i underkanten af to mia. kr. Det kræver i sandhed tålmodige ejere, det kræver yderligere kapitalindskud og det kræver frem for alt skarpere ledelseskraft.

De fire største detailhandelskæder i Danmark, Coop, Dansk Supermarked, Dagrofa (delvist norskejet) og Rema (norskejet) sidder på over 90 procent af den danske dagligvarebranche. Samlet omsætning over 100 mia. kr. og en samlet bundlinje i størrelsesorden omkring en mia. kr. Det hænger ikke sammen.

Det er den fremtid Jesper Lok & Co. kigger ind i, og i det spil, nogen vil kalde det en dødedans, er innovation, forudseenhed og dermed ledelsen mere afgørende end nogensinde i denne branche.

I den danske dagligvarebranche tårner Dansk Supermarked sig op som kongen. Ikke fordi tallene hos koncernen med Netto, Bilka, Føtex med flere udmærker sig ekstraordinært, men fordi resultatet hos konkurrenterne er så meget dårligere. Dog skal man nok lægge mærke til Rema, som kører et relativt ensartet koncept med store butikker og tjener tilfredsstillende – og henter markedsandele.

Skal man tro den seneste prognose fra 2017 til 2027 fra Retail Institute Scandinavia er der ikke meget samlet vækst for dagligvarebranchen at hente de næste ti år. Samtidig æder både nethandel og restauranter sig ind på den klassiske dagligvarehandel i butikkerne.

Det er den fremtid Jesper Lok & Co. kigger ind i, og i det spil, nogen vil kalde det en dødedans, er innovation, forudseenhed og dermed ledelsen mere afgørende end nogensinde i denne branche.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *