Formand Snabe sender Mærsk på guldgraverjagt

Mærsk sætter nu alle sejl til i håbet om at skabe sig en førerposition på en fremtidig digital transportplatform. Mest af alt ligner det etablering af en markedsplads, hvor alle verdens virksomheder med et transportbehov kobler sig på. Elektroniske løsninger, der skal gøre papirarbejdet mere effektivt og frem for alt billigere end i dag.

Det lyder enkelt og ligetil. Virkeligheden er dog givetvis mere kompliceret. Og i kulissen lurer faren for, at Mærsks konkurrenter, de andre rederier og havne, ikke vil koble sig op på en fælles transportplatform, som er etableret og styret af verdens største containerrederi, A.P. Møller – Mærsk. Uanset hvor meget individualisme, der er på platformen.

I dag er transport en billig commodity, altså en transportvare som stort set alle kan levere. Derfor må Mærsk skille sig ud på en anden måde.

Der er ingen tvivl om, at Mærsk forsøger at give denne platform så meget power og tyngde som overhovedet muligt. Det sker ikke mindst ved, at Mærsk indgår det tætte samarbejde med sin nu mangeårige partner, det amerikanske IT-selskab IBM. To af verdens førende på hver deres felt.

Det giver ikke bare et stærkt historisk vingesus over denne alliance, det må også formodes, at der lægges både mange kræfter og et stort beløb, samlet set måske i milliardstørrelsen, i udviklingen og udbygningen af denne platform, som endnu ikke konkret har fået et officielt navn.

Problemet i transportbranchen er, at det bliver sværere og sværere at skille sig ud. Mærsk har historisk været i front på containerområdet med større skibe og bedre teknik, men i dag er transport en såkaldt commodity, endda en billig commodity, altså en transportvare som stort set alle kan levere. Derfor må Mærsk skille sig ud på en anden måde.

Om det ligefrem er starten på en revolution i transportbranchen, anført af Mærsk og IBM, er for tidligt at afgøre. Givet er det i hvert fald, at den digitalisering, som Mærsk-formanden Jim Hagemann Snabe har talt så meget og så intenst for er under udvikling og kan forandre transportsektoren.

Mærsk-koncernen er ikke uvant med store spring, men det ligger godt nok en hel del år tilbage. Sat i værk af stifteren A.P. Møller og sønnen Mærsk Mc-Kinney Møller. I de seneste 10-20 år har det knebet med nytænkningen og risikovilligheden på Esplanaden.

Nok er rederiet Maersk Line blevet givet mere styrke, først med flere opkøb, og siden med en kraftig effektivisering af driften. Det betyder, at Maersk Line i dag sandsynligvis står blandt de absolut stærkeste, når det handler om effektivitet, altså hvor mange omkostninger, der bruges på at transportere en container.

Det er bare ikke nok, når eksempelvis helt nye aktører på dette område, eksempelvis Amazon, men også de mere traditionelle transportører som UPS og Fed-Ex har fuld power på udviklingen og nye måder at tænke transport på.

… det er kunderne, der vil kræve deres store andel af denne besparelse. Og hvad bliver der så tilbage til Mærsk?

Set udefra er det svært at se, hvordan Mærsk og IBM skal profitere af etableringen af een fælles transportplatform. Frygten fra konkurrenterne i rederi- og havnesektoren må nødvendigvis være ganske stor, også selv om platformen skal baseres på den nye blockchain-teknologi.

20 procent af en transportomkostning vurderes at kunne henføres til papirarbejdet. Nu kan en stor del af denne omkostning barberes bort, men det må formodes, at det er kunderne, der vil kræve deres store andel af denne besparelse. Og hvad bliver der så tilbage til Mærsk?

Mærsk har med sin seneste strategiændring besluttet at satse hele butikken i A.P. Møller – Mærsk på transport og logistik, herunder også havne. Derfor er det naturligt, at Mærsk er førende på den digitale udvikling, men om det også giver pote på bundlinjen er endnu uvist.

Det store spørgsmål er stadig, hvor fremtidens vækst og indtjening skal komme fra. Er dette svaret – det ved vi ikke!

2 responses to “Formand Snabe sender Mærsk på guldgraverjagt

  1. Jeg vil ikke satse mine penge på Maersk som transport firma. De sidste mange år er det olien der har kastet penge af sig og blockchain eller ej, så er det forsat et lavtech område som mange billige aktører i Asien og Sydamerika også opererer i. Maersk’s fremtid ligger nærmere som pengekasse og investor men man har jo netop solgt nogle af de bedste investeringer fra, bla Dansk Supermarket og olien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *