Derfor stopper SAS-topchefen Rickard Gustafson i 2018

Rygterne om SAS’ snarlige død har verseret i snart et par årtier. Men det sejlivede nordiske flyselskab har mod alle odds holdt sig på vingerne, og det utrolige er sket, SAS lægger nu på, år for år, med stigende overskud og dermed også stigende selvtillid.

I de allerseneste år har konjunkturerne været med SAS, lave brændstofpriser, lave renteomkostninger og hårde interne kampe, der har ført til lavere personaleomkostninger. Således har SAS snart ni Airbus A320-fly på vingerne, som bliver hjemmehørende i omkostningsbillige London og Malaga.

Dette markante skifte i omkostningsniveauet har været styret og begunstiget af en stabil og stærk ledelse med topchefen Rickard Gustafson i spidsen.

SAS har været igennem en egentlig turn-around, som har trukket det overlevelsestruede flyselskab bort fra den økonomiske afgrund. SAS-topchefen Rickard Gustafson kan nu for tredje år berette om et stigende overskud og dermed stigende stabilitet. Også 2018 ser gunstig ud med et milliardplus på bundlinjen, hvis det går som SAS-ledelsen forventer.

Dermed har SAS-Rickard Gustafson et usædvanligt stærkt afsæt til næste hop i karrieren. Og hvorfor ikke udnytte det?

Det har senest udmøntet sig i, at SAS nu kan indfri et meget dyrt lån (præferenceaktier), der reducerer renteudgifterne yderligere med 40-50 mio. kr. SAS har markant forbedret sin finansieringsstruktur og gælden er i dag overkommelig.

Hvad der ikke lykkedes for flere af hans forgængere i det varme SAS-sæde er lykkedes for Gustafson. SAS er langt fra en økonomisk perle. Børsværdien er fortsat beskeden i forhold til den indskudte kapital, og effektiviteten skal have endnu en tand eller to op.

Men for første gang i mange år hænger SAS ikke i den tunge ende, når flyselskaberne i Europa sammenlignes på økonomiske nøgletal.

Den 53-årige fåmælte svensker står således lige nu på toppen af sin karriere i SAS. Dermed har SAS-Rickard Gustafson et usædvanligt stærkt afsæt til næste hop i karrieren. Og hvorfor ikke udnytte det?

Det har været en kamp opad bakke siden Gustafson tog over i 2011. På det tidspunkt vadede SAS rundt i milliardstore underskud. Gustafson kom til SAS efter seks år som succesrig topchef for forsikringsselskabet Codan.

Gustafson har således en solid og stærk track-record med topcheferfaring fra både finans- og luftfart, og derfor må det vurderes at nordiske headhuntere flittigt har banket på hans dør i de seneste år. Om han fristes af de mange tilbud ved kun Gustafson selv.

Den næste SAS-ledelse skal skabe økonomisk råderum til, at SAS kan bevare sin selvstændighed og ikke til stadighed danse rundt på afgrundens rand.

Turn-around successen for Rickard Gustafson smitter i øvrigt også af på formanden Fritz Schur, som i sin tid ansatte Gustafson. Schur har siddet med formandskasketten i 10 år, og derfor kan det blive problematisk at skifte både formand og topchef på nogenlunde samme tid.

Næstformand i SAS-bestyrelsen hedder Jacob Wallenberg. Han er ud af Wallenberg-familien, som i Sverige er, hvad Mærsk-familien er i Danmark. Jacob Wallenberg har næppe lyst til at overtage den besværlige formandspost i SAS, men foretrækker at være den grå eminence i det spil, hvor også de tre nordiske stater er medejere.

Hvordan den ledelses- og bestyrelseskabale skal gå op er foreløbig uvist. Men mon ikke der er nyt på generalforsamlingen i SAS den 5. marts 2018.

Rickard Gustafson er lykkedes med at trække SAS ud af en mangeårig overlevelseskrise. Foran står nogle år med milliardstore investeringer.

Den næste SAS-ledelse skal skabe økonomisk råderum til, at SAS kan bevare sin selvstændighed og ikke til stadighed danse rundt på afgrundens rand.

One response to “Derfor stopper SAS-topchefen Rickard Gustafson i 2018

  1. Det er godt gået af Rickhard Gustafson. Som gammel medarbejder i selskabet glæder det mig utrolig meget, at SAS kan fortsætte som et selvstændigt selskab
    I dager jeg tilknyttet SAS på frivillig basis, idet SAS har et museum i Oslo, og en historisk samling i København.
    Det er et godt sted at være og derfor betyder SAS meget for mig personligt.
    Jeg håber, at SAS kan få større indtægter, så vi kan udvikle vores historie, som også er et led i vores markedsføring, og derved få flere passagerer og luftfragt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *