Hvor dybt stikker krisen i Gyldendal?

Poul Erik Tøjner styrer som direktør nu på 10. år med stor succes Louisiana-museet i Humlebæk. En solid publikumssucces med en solid økonomi.

Tøjner har samtidig også en sidebeskæftigelse som formand for det børsnoterede forlag Gyldendal. En post han besidder på vegne af Musesumsfonden af 7.12.1966, som har den totale kontrol i Gyldendal. Landets suverænt største forlag med en historie tilbage til 1770. Denne museumsfond har 35 procent af aktierne og sidder på 67 procent af stemmerne.

Gyldendal er en svær størrelse på en aktiebørs, der dagligt skal prisfastsætte aktien.

Et umiddelbart kig på hovedtallene i Gyldendals regnskab tyder også her på en solid økonomi. Høj soliditet, OK overskudsgrad og OK afkast på den investerede kapital. Så vidt så godt. Gyldendal er ikke i krise, i hvert fald ikke økonomisk.

Men man skal ikke dykke meget ned i Gyldendals tal og udmeldinger for at forstå, at Gyldendal står over for en supersvær omstilling, hvor det kan vise sig, at Gyldendals pengekasse ikke rækker langt på et tidspunkt, hvor der for alvor skal investeres i fremtiden. Noget synes at være gået galt i efteråret med en nedjustering af indtjeningen og et chefskifte.

Da Gyldendal offentliggjorde halvårstallene i august 2017 fastholdt bestyrelsen forventningerne til hele året. Men nu kommer så pludselig en kraftig nedjustering af indtjeningen på 18 mio. kr. Samtidig er der skiftet ud i direktionen. Direktør Erik Harr forlod Gyldendal tidligere på året, og for en måned siden blev det meddelt, at den 64-årige Stig Andersen stopper for at gå på pension. Et ledelsesskifte, der dog også ekstraordinært vil belaste regnskabet. Ny direktør er endnu ikke på plads.

En bemærkning i regnskabet om »øgede lagernedskrivninger« varsler ilde og tyder på, at »den gamle« trykte forlagsforretning er blevet overhalet af den digitale virkelighed. Spørgsmålet er om en ny direktør, når han eller hun får sig gravet ind i Gyldendal-tallene, føler anledning til at tage yderligere ekstraordinære nedskrivninger.

For fem år siden og også på forårets generalforsamling i 2017 var der optræk til oprør i aktionærkredsen. Oprøreren, den tredje største aktionær, Lars Ole Kornum, blev dog hurtigt verfet til side af de to store aktionærer, Museumsfonden og Augustinus Fonden, og så var det business as usual. Gyldendal er en svær størrelse på en aktiebørs, der dagligt skal prisfastsætte aktien.

Det kræver selvfølgelig, at bestyrelsen ikke bare sidder til pynt.

Spørgsmålet er da også, om de to store og meget, meget langsigtede aktionærer, Museumsfonden og Augustinusfonden, ikke burde købe Gyldendal af børsen for derved at kunne udvikle og fremtidssikre Gyldendal med de øgede investeringer, der sandsynligvis vil være hårdt brug for.

Gyldendal er ikke ene om at skulle genopfinde sig selv. Men nogen gør det bedre end andre. Det er svært at sammenligne eksempelvis det meget større mediehus Egmont og Gyldendal, men det er ikke svært at se, at Egmont med Steffen Kragh i spidsen i den grad har formået at omstille Egmont-maskinen til den nye digitale virkelighed. Også bundlinjen i Egmont er udfordret. Men set udefra synes Egmont dog fast i troen på nødvendigheden af store investeringer i fremtiden.

Gyldendal er befolket af en professionel bestyrelse, der i deres daglige virke nok tør skubbe store forandringer i gang. Udover Tøjner er det Merete Eldrup (TV2,) Jens Due Olsen (formand i en række større selskaber,) og Gregers Wedell-Wedellsborg (nytiltrådt direktør i Matas.) Fine navne, men det kræver selvfølgelig, at bestyrelsen ikke bare sidder til pynt.

Det kyniske spørgsmål er, om finkulturen matcher aktiebørsen og den økonomiske virkelighed i en branche, som den Gyldendal er en del af. Gyldendal er dumpet ned i en midtvejskrise. Ansvaret for at bringe det hæderkronede forlag flot igen ligger i bestyrelsen hos Tøjner & Co. Det næste år skal vise, om den nye direktør og bestyrelsen har, hvad der skal til, og om Gyldendal kan gøre det som børsnoteret virksomhed.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *