Lægger Robert Uggla op til en storstilet fusion med danske tankrederier?

Som ventet rykker Mærsk-familien det kriseramte Maersk Tankers op i A.P. Møller Holding, der er kontrolleret af fonden og dermed af familien. Pris 7,3 mia. kr. – den pris skal nok blive diskuteret heftigt. Helt centralt i den øvelse står Mærsk-familiens Robert Uggla, der mere og mere træder i karakter som en handlingens mand. Han synes for længst at have lagt karakteristikken Rising Star i Mærsk-imperiet bag sig.

Spørgsmålet er nu, om femte generation i Mærsk-dynastiet, Robert Uggla, har taget den lærdom (køb billigt og sælg dyrt) til sig

For ham handler det om at se den 113 år gamle Mærsk-historie med nye, friske og risikovillige øjne. Han er i den grad til eksamen allerede som 39-årig.

For Mærsk-familien er handelen ikke bare en handel som så mange andre. Der er også stærke følelser involveret. Maersk Tankers, som er stiftet helt tilbage i 1928, fylder rigtig meget i familiens historiebog.

Maersk Tankers er en væsentlig del af familie- og virksomhedsfortællingen på Esplanaden, en del af Mærsk-dna’et, det er simpelthen en del af kulturarven. Det skiller man sig ikke bare af, hvis der tilfældigvis kommer en en køber forbi hoveddøren.  Derfor må det have været magtpåliggende at fastholde Maersk Tankers i familien, selvfølgelig til den rigtige pris.

Den historiske opsplitning af det børsnoterede A.P. Møller – Mærsk i en transportdel og en energidel er angiveligt noget længere fremme end offentligheden hidtil har haft indtrykket af. Maersk Olie & Gas er blevet solgt, og nu er også Maersk Tankers blevet solgt. Endnu mangler det store, og måske sværeste forretningsben, nemlig Maersk Drilling, at blive håndteret. Svært at tro, at det kan børsnoteres, men også svært at se, hvem der skal købe Maersk Drilling – til en fornuftig pris. Også kriseramte Maersk Supply bliver en hård nød at knække.

Et godt gæt er, at fremdriften i opsplitningen drives og presses igennem af topchefen Søren Skou, den nye formand Jim Hagemann Snabe og Robert Uggla i et meget tæt samarbejde med meget hurtige forbindelseslinjer. Lidt forenklet sagt, så vil denne opsplitning i historiebøgerne definere succes eller fiasko for netop disse tre topledere i Mærsk-forretningen netop nu.

Risikoen for, at denne handel senere bliver kritiseret for at være til gunst for A.P. Møller Holding er ganske stor.

Salget – eller rettere flytningen – af Maersk Tankers fra det børsnoterede A.P. Møller – Mærsk til gruppens pengetank, A.P. Møller Holding, er ikke uden problemer. Det globale tankmarked er presset, Maersk Tankers er presset, og derfor kan det vise sig, at den nuværende prissætning sker på bunden. Der er tale om en delikat balancegang, eftersom det børsnoterede selskab har en række eksterne investorer, der selvfølgelig er ret ligeglade med Mærsk-historien. De vil bare have den bedst mulige pris.

Der er ganske vist lagt nogle opjusteringer af prisen ind i handelen, hvis økonomien i Maersk Tankers senere udvikler sig bedre end ventet. Men risikoen for, at denne handel senere bliver kritiseret for at være til gunst for A.P. Møller Holding er ganske stor.

Maersk Tankers blev stiftet helt tilbage i 1928, og var i årtier Mærsk-familiens gyldne forretningsben, blandt andet med nogle af verdens største tankskibe med råolie, de såkaldte VLCC-skibe. Den del af forretningen er dog solgt fra, og i dag består Maersk Tankers af 158 produkttankskibe, herunder en del indchartrede.

Produkttankskibe har udviklet sig til lidt af en dansk specialitet. Udover Maersk Tankers er Torm, Hafnia Tankers og delvis også rederiet Norden store på markedet for produkttankskibe. Der har tidligere været spekuleret i en storstilet dansk fusion, især da rederiet Torm hang med bagdelen ud over kanten. Det er svært at tro, at man i A.P. Møller Holding IKKE skulle tænke i en mulighed for at konsolidere branchen på et tidspunkt, hvor den er i krise.

Mærsk har tidligere under A.P. Møller og Mærsk Mc-Kinney Møller været kendetegnet ved ofte at købe skibe billigt og sælge dyrt, fordi har Mærsk altid finansielt har stået stærkt. Spørgsmålet er nu, om femte generation i Mærsk-dynastiet, Robert Uggla, har taget den lærdom til sig.

 

 

 

 

2 responses to “Lægger Robert Uggla op til en storstilet fusion med danske tankrederier?

  1. Tja, måske er der nogen, der er ude på at tømme biksen for potentielle aktiver, mens prisen er i bund, måske ikke, men det ligner da en tanke.
    Og man kan jo bagefter kigge i bakspejlet og se, om det ikke var utrolig billigt for et rederi med 158 skibe, det er i hvert fald en billig pris pr skib.

    1. Som det fremgår af artiklen, så er mange af skibene indchartrede i en eller anden form for teknisk/operativt management, og derfor ikke ejet af Maersk Tankers. Så derfor kan du ikke lave koblingen, at 7,3 mia DKK er billigt for 158 skibe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *