Ny formand skal hive Novozymes ud af vækstfælden

I den store Novo-familie har der igennem årene været en tendens til at være selvsupplerende, både i direktion og bestyrelse. Et CV med mange års tro tjeneste i Novo-trøjen har ofte været adgangsbilletten til de helt store job i et af de mange selskaber i Novo-gruppen.

Nu bryder Novozymes-bestyrelsen med den praksis. Den loyale Novo-mand, Henrik Gürtler, som har siddet som formand i Novozymes i 17 år glider ud, og ny på formandsposten bliver den tidligere Carlsberg-boss, Jørgen Buhl Rasmussen. To helt forskellige typer.

Gürtler den indadvendte, af nogle kaldet den nørdede Novo-mand, og Jørgen Buhl Rasmussen mere udadvendt med stort kendskab til globalt salg, marketing og distribution. Helt ny i Novo-regi er Buhl Rasmussen dog ikke. Han har været næstformand det seneste år og har siddet i Novozymes-bestyrelsen i seks år.

Er købmand-bliv-ved-din-læst strategien også den rigtige for Novozymes fremover? Det skal den nye formand Buhl Rasmussen finde svar på.

Hvad bliver så Buhl Rasmussens rolle? Novozymes er ikke i krise, indtjening, cash-flow og afkast på investeret kapital er fortsat i top. Men skjules kan det ikke, at ingrediensvirksomheden er nede i en bølgedal, når det handler om vækst – læs Jesper Kongskovs analyse fra efteråret 2016.  Det lykkedes ikke at knække vækstkoden i 2016, og topchefen Peder Holk Nielsen erkender, at også 2017 bliver et udfordrende år.

Hvad gør Novozymes så for at tilfredsstille børsmarkedet på den korte bane? Man trækker det sikre kort, nemlig besparelser og fyringer for at vise omverdenen, at Novozymes-ledelsen er handlingsorienteret. Børsmarkedet kvitterede straks ved at sende Novozymes-aktien tre-fire procent i vejret. Senere onsdag faldt Novozymes-aktien dramatisk tilbage. Tilliden til Novozymes-ledelsen er således ikke overvældende.

Besparelser på omkostningskontoen er dog sjældent effektive redskaber til at skabe vækst. Derfor er opgaven for den nye formand Buhl Rasmussen sammen med den daglige ledelse med topchefen Holk Nielsen i spidsen at få konverteret ideerne og forskningen i Novozymes’ pipeline til konkret salg og fremtidig indtjening.

At skabe vækst er ikke nogen let øvelse, men det er det, som Novozymes-ledelsen bliver bedømt på. Hidtil har Novozymes, og i øvrigt også de andre selskaber i Novo-gruppen, loyalt holdt sig til mantraet om organisk vækst. Altså vækst ved egen kraft og ikke vækst ved opkøb af andre virksomheder. Men spørgsmålet er, om det også er den rigtige strategi fremover. I sær fordi både Novozymes og de andre Novo-selskaber genererer enorme overskud og har tilsvarende enorme cash-flow.

Novozymes er velkonsolideret, de frie pengestrømme kan fint finansiere investeringerne, og derfor sender både Novozymes, Novo Nordisk og de andre Novo-selskaber betydelige beløb tilbage til aktionærerne i form af udbytter og aktietilbagekøb.

Den strategi har tjent Novo-familien ypperligt i mange år. Men er købmand-bliv-ved-din-læst strategien også den rigtige fremover? Det er udfordringen for Jørgen Buhl Rasmussen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *