Private investorer løfter lufthavnen

Der var gråd og tænders gnidsel, da en fæl australsk kapitalfond tilbage i 2005 nappede over halvdelen af Københavns Lufthavne. Og dermed tog kontrol med en af vores ikoniske virksomheder, som også i dag fylder rigtig meget i danskernes selvforståelse.

Staten solgte ud og fagforeningerne frygtede for arbejdspladserne, Nye ejere ville tømme selskabet for penge og værdier og så vandre videre med byttet fra København. Sådan er det ikke gået, slet ikke. Københavns Lufthavne er i dag en tordnende succes. Stadig børsnoteret, stadig med staten på sidelinjen som betydende aktionær.

Nu kommer der en klar, kontant udmelding om, at Københavns Lufthavne også i de næste årtier skal være en af Nordeuropas store og mest moderne lufthavne. Målet er 40 mio. årlige passagerere og investeringer over de næste år på 20 mia. kr. Det er godt nyt for København, og det er godt nyt for Danmark.

Staten skal ikke ud blot for at sælge ud, men det er pivende nødvendigt at få private investorer ind for at skabe den nødvendige energi, risikovillighed og iderigdom i disse selskaber.

Beregninger viser, at lufthavnen samlet set skaber beskæftigelse for omkring 80.000 mennesker, heraf halvdelen i hovedstadsområdet. Altså masser af jobs hos underleverandører og virksomheder, der lever af eller i lufthavnen på Amager.

Slagsmålet om lufthavnen tilbage i 2005 har vist sig som et godt, konstruktivt slagsmål. Den australske kapitalfond Macquarie kom buldrende med det formål at købe alle aktierne i lufthavnen. Daværende finansminister Thor Petersen (V) strittede imod og lod i klare vendinger forstå, at staten ikke ville slippe kontrollen med lufthavnen. Det var godt og rigtigt set af Thor Petersen. Lufthavnen er afgørende for infrastrukturen i Danmark, og derfor kan man ikke lade en privat investor sætte sig på den magt.

I dag er ejerstrukturen sådan, at Macquirie stadig har en stor andel, og det har den canadiske pensionskasse Ontario også. Disse to sidder samlet på 58 procent af aktierne, mens den danske stat har på 39 procent. Det er væsentligt.

Københavns Lufthavne er blevet en pengemaskine, og ja, ejerne har trukket store udbytter ud. Dog ikke mere end, at lufthavnen til stadighed har haft kapaw til investeringer i ny vækst. Staten og de udenlandske ejere har ikke altid været lige enige, men samlet set har de udgjort et stærkt ejerskab. Jeg tvivler på, at staten ved egen kraft kunne have ført lufthavnen frem til det, den er i dag. Blot kan man undre sig over, at det ikke var en dansk pensionskasse, der i sin tid så mulighederne i lufthavnen.

Pointen er, at også staten kan tjene fedt på at få eksterne ejere ind

Bundlinjen er, at staten ikke skal sælge ud blot for at sælge ud, men at det er pivende nødvendigt at få private investorer med ind for at skabe den nødvendige energi, risikovillighed og iderigdom i disse selskaber.

Og ja, det koster, Investorer går ind i projekter, fordi de kan se en god fortjeneste. Pointen er, at også staten kan tjene fedt på at få eksterne ejere ind. Det er statsligt/privat partnerskab, der virker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *