Kan Mærsk virkelig spare sig til succes?

A.P. Møller – Mærsk står midt i sin største og mest dramatiske periode i årtier. En reel opsplitning. Set i det lys var der ikke konkret nyt at hente på Mærsks årlige kapitalmarkedsdag, der løb af stabelen torsdag på Tivoli Kongres Hotel i København. Skuffende lidt om den langsigtede strategi, om visionerne fem, ti, femten år frem i tiden.

Den ene mulighed er, at Mærsk ved topchefen Søren Skou gemmer disse godbidder til senere. Den anden mulighed er, at Mærsk-ledelsen i dag ganske enkelt ikke har disse langsigtede strategier på plads. Det gælder i særlig grad for Energy-divisionen, hvor alt fortsat er i spil.

Det store spørgsmål er dog, om verdens største containerrederi kan fremtidssikre sig alene ved at skære i omkostningerne. Hvor er væksten?

Mærsk-ledelsen er i denne tid i en form for limbo. Søren Skou er øverste ansvarlige, men koncentrerer sig om Maersk Line, APM Terminals, Damco med flere. Altså den del, som skal forblive i det børsnoterede A.P. Møller – Mærsk. Formelt har Søren Skou fortsat også det øverste ansvar for Energy-forretningerne, som skal skilles ud. Ved frasalg, børsnoteringer eller fusioner.

I virkelighedens verden er det dog Claus Hemmingsen, der reelt kører Energy, hvor der i dag er størst usikkerhed. Hans mandat løber i to år. Inden udgangen af 2018 skal der foreligge en færdigstrikket plan for, hvordan de enkelte forretninger i Energy skal køres videre. En eventuel børsnotering eller et konkret frasalg skal ikke nødvendigvis være gennemført, men der skal i bestyrelsen være taget en beslutning om, hvad der skal ske.

Foreløbig er Søren Skou og Claus Hemmingsen enige om een ting. Nemlig en benhård fokus på at reducere i omkostningerne. Der skal spares, og der skal skæres dybt. Blandt andet ved at gå endnu længere med digitaliseringen. Det er dog ikke en ny historie fra Mærsk. Besparelser har været højt på dagsordenen i Mærsk i nu efterhånden en del år. Så altså mere af de samme.

Man må gå ud fra, at dette omkostningsmantra var sød musik i ørene på aktiemarkedet, der sendte den hårdt prøvede Mærsk-aktie over fire procent i vejret. Derudover har det givetvis været et plus i aktiemarkedets karakterbog, at investeringsniveauet i Mærsk skæres ned. Der er en overflod at skibe på søen i disse år, og selv om containermarkedet forventer en meget beskeden vækst i volumen, betyder det, at man ikke vil se store, dyre nybygningsordrer fra Esplanaden i de næste mange år.

Mærsk har timingsmæssigt ikke været heldig med de seneste store ordrer på nye skibe. Det hører dog med, at Maersk Line i årtier har været offensiv med hensyn til at købe nye brændstofeffektive skibe med den største lasteevne i branchen. Noget tyder på, at den nuværende Mærsk-ledelse ikke ser disse fordele som afgørende for fremtidig succes.

Det store spørgsmål er dog, om verdens største containerrederi kan fremtidssikre sig alene ved at skære i omkostningerne. Hvor er væksten?

2 responses to “Kan Mærsk virkelig spare sig til succes?

  1. Når taktikken, fremkalder en piné, af søsætninger, om besparelser. Skal man tænke på, en måde, der nu vender ens handel og kontakt, på og med!
    Måden, der omverdenen vil imponerende ser på, Er som udstil vinklen af Bagsiden af Spejlet, hvor vi kan tilbyde vores kunder, den værdi, services og produkter, flydende gennemstrømning af optegnelser, de selv har krav, ved. Derved kan Ens Service Management lokalitet, tilvejebringelse, både ydelse, kontrakt og indvirkning.

    De nye, og handels-, kunder får adgang, via deres ønsker, behov og krav, på Jeres website. Og før de ser sig ‘Op,. Kan overblikket næsten ikke blive Klare!

Skriv et svar til Kjeld Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *