Novo-toppen skal genopfinde sig selv

Det vil ikke være korrekt, at kalde 2016 for Novo Nordisks »annus horribilis« – et frygteligt år. Novo Nordisk er fortsat en pengemaskine og hører fortsat til blandt verdens mest effektivt ledede medicinalvirksomheder.

Når den nye topchef i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, i februar 2017 lægger årsresultatet for 2016 frem, rammer Novo Nordisk en omsætning omkring 115 mia. kr., en driftsindtjening i størrelsesorden 50 mia. kr. og et cash-flow af rede penge i omegnen af 40 mia. kr. Ikke meget horribilis at aflæse i disse tal.

Læg hertil, at den samlede virksomhedsværdi af Novo Nordisk er på omkring 750 mia. kr, fortsat langt den mest værdifulde børsvirksomhed i Norden. Udbyttet i foråret 2016 fik en tand op, der er foretaget tilbagekøb af aktier og Novo Nordisk indførte i sommers et såkaldt halvårsudbytte på tre kroner pr. aktie. Så hvad er problemet?

Men.

Skjules kan det ikke, at Novo Nordisk fra at kunne gå på vandet, nu ikke bare har fået våde fødder, men i realiteten er kommet ud på så dybt vand, at koncernen fra Bagsværd og dens højt estimerede ledelse skal vise, om man har evnerne til at svømme på dybt vand. Med en irriterende modstrøm lige i smasken.

Succes eller fiasko for en børsvirksomhed måles i altovervejende grad på udviklingen i børskursen. Og den store opgave for en ledelse er til stadighed at kunne leve op til markedets forventninger om vækst og fremgang. I den kontekst er det lidt ligemeget om virksomheden er den bedste i sin branche, om der foretages store omkostningsbesparelser og effektiviseringer, hvis aktiekursen ikke viser fremgang, så risikerer en børsvirksomhed at blive presset i defensiven. Spørg blot på Esplanaden, hvor A.P. Møller – Mærsk netop i denne tid kæmper en hård kamp for igen at komme ovenpå rent kursmæssigt.

Det er den tillid, den troværdighed, der nu er sat på en hård prøve. Ja, egentlig har børsmarkedet udstukket en dummebøde og sendt aktien ned.

Novo Nordisk er kommet i modvind. For sent opdagede/erkendte Novo-toppen det alvorlige prispres i USA. Det har skadet troværdigheden, og har foreløbig kostet et kurstab i 2016, som nærmer sig 30 procent. Det er nye tider for selvforståelsen i Novo Nordisk. Efter år med konstante kursstigninger er Novo-aktien nu pludselig det dårligste papir på børsen i 2016 blandt de store C20-selskaber.

Aktionærer kan vælge at se på deres Novo Nordisk-aktier på tre-års sigt, fem-års sigt og så videre. For disse aktionærer ser det stadig positivt ud, men for de aktionærer, der har købt Novo Nordisk-aktier inden for det seneste halvandet år har det været en slem skuffelse. Nu kommer så en fyringsrunde, hvor Novo Nordisk skærer 1000 job bort, heraf 500 i Danmark.

»Det her er en situation, vi ikke kan ignorere. Indtægtsstigningen i USA næste år vil være lavere, end vi historisk har set, og det betyder, at vi er nødt til at tilpasse omkostningerne. Så det er en alvorlig situation, men det er ikke en krise,« siger Lars Rebien Sørensen til Ritzau Finans.

Rebien er topchef i Novo Nordisk året ud. Han vil gå over i Novo Nordisk-historien som en af de helt store, men skrammerne fra hans sidste år vil selvklart plette eftermælet.

Spørgsmålet er nemlig om Novo Nordisk alene er påvirket af udefrakommende ting, som de selv ikke har indflydelse på. Eller om Novo-ledelsen med Rebien i spidsen for længe har fejltolket det altafgørende amerikanske marked med det resultat, at Rebien & Co. ikke selv har styret kommunikationen omkring prispresset i USA. Men i stedet er presset tilbage i defensiven og tvunget til at reagere efter pres fra omverdenen.

Og det er her det diffuse begreb »troværdighed« kommer ind i billedet. Tilliden til Novo Nordisk-topledelsen har i årtier været tårnhøj. Man har været sikker på, at ledelsen til alle tider har haft et fast greb om den løbende drift og har haft evnerne til at forudse og reagere på farer i fremtiden.

Det er den tillid, den troværdighed, der nu er sat på en hård prøve. Ja, egentlig har børsmarkedet udstukket en dummebøde og sendt aktien ned.

Når budgetterne strammes giver det selvfølgelig god mening at spare på lønomkostningskontoen. Men det er og bliver symptombehandling frem for en langsigtet, strategisk sikring af Novo Nordisk.

Diabetesbehandling går ikke af mode, tværtimod, markedet er stigende. Noget tyder på, at Novo Nordisk ikke længere har en så stor del af det marked for sig selv, og da i hvert fald slet ikke til de priser, som har båret Novo Nordisk-ledelsen og aktionærerne i guldstol i et par årtier.

Med chefskiftet har den nye, Lars Fruergaard sammen med bestyrelsen, en perfekt mulighed for at skrue Novo Nordisk sammen på en ny måde. Han skal genskabe troværdigheden til, at Novo Nordisk-maskinen er skarpere end de andre i branchen. Hvis det ikke lykkes, kan 2017 gå hen og blive et egentligt »annus horribilis.«

Tidligere kommentarer om strategi og ledelse i Novo Nordisk:

Har Ando en klar plan med Novo? – læs her

 

One response to “Novo-toppen skal genopfinde sig selv

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *