Mærsk har viljen til forandring, men har de også modet?

Der bliver skrevet historiske kapitler på Esplanaden i disse uger og måneder.

2016 kan vise sig som det år, hvor Mærsk-ledelsen i realiteten tog beslutningen om at skippe olien. Den olieforretning, Maersk Oil, som i de seneste 44 år har fyldt pengekassen op i A.P. Møller – Mærsk, og som har givet koncernen muligheder for at investere milliarder og atter milliarder i nye skibe, olierigge og havneanlæg. Den finansieringskilde risikerer imidlertid at løbe tør.

Derfor kan torsdag den 22. september 2016 vise sig som den officielle dato for, hvornår Mærsk-koncernen meldte beslutningen ud om at skippe olieforretningen. I så fald ikke blot en kommerciel beslutning baseret på kolde fakta, men i høj grad også en beslutning, som har været vendt og drejet mange gange hos Mærsk-familien. Læs om det nye Mærsk her.

Det var det nuværende familieoverhoved Ane Ugglas farfar, A.P. Møller, der i 1960’erne nærmest ved et tilfælde fik eneret til Nordsø-olien, og faderen, Mærsk Mc-Kinney Møller, der fik pumpet så meget olie op, at Danmark på et tidspunkt blev selvforsynende med olie og forgyldte både Mærsk og den danske statskasse. Disse historiske bånd bliver ikke bare kappet uden meget nøje overvejelser. Der er en forpligtende arv at tage hensyn til.

Det skal med, at Mærsk-ledelsen ikke konkret har sat olieforretningen til salg, men foreløbig givet ledelsen to år til at finde ud af, hvad der skal ske med de fire ben under energi-parablyen. I første omgang skal det vurderes hvordan ejerskabet til de fire energiben, Oil, Tankers, Shipping Supply og Drilling, bedst kan udnyttes. Enten ved delsalg, fusioner eller selvstændige børsnoteringer. Alt må siges at være i spil. Og ultimativt altså også udgangen med, at Mærsk sælger olien fra, hvis eller når priserne på det svære energimarked bedrer sig.

Nu er vinduerne så åbnet, og de næste to år skal vise, hvor langt Mærsk-familien og Mærsk-ledelsen er rede til at gå for at sikre fremtiden.

Maersk Line har en markedsandel på 15 procent, og det nye i strategiudmeldingen fra topledelsen på Esplanaden er, at Mærsk fremover skal være mere aggressive med opkøb og vækst – Læs her. Mærsk byder således konkurrenterne, flere af dem kæmper med økonomiske problemer, op til dans med tanke på, at det skal ende med giftemål.

Det er svært ikke at betragte strategiudmeldingen fra Mærsk-formanden Michael Pram Rasmussen og topchefen Søren Skou som et defensivt træk. Mærsk er tvunget til at reagere på dårlige økonomiske konjunkturer. Men til Mærsk-ledelsens forsvar skal det siges, at en række af forretningerne på Esplanaden på stort set samme tid er hårdt ramt af udefrakommende ting, olieprisfald, fald i raterne og så videre. En slags Perfect Storm.

Det der trods alt kan holde modet oppe hos på den daglige ledelse og bestyrelsen er, at de enkelte forretningsben i Mærsk gentagne gange de senere år har været taget under røntgensyn for at finde besparelser og effektiviseringer. Det betyder, at Mærsk-forretningerne, udfordrede som de er, trods alt står som hørende til de bedste i klassen i forhold til konkurrenterne.

Samtidig har Mærsk-formanden igennem årene fastholdt den stærke finansielle base. Det gør, at Mærsk-gruppen trods alt i dag står med flere løsningsmuligheder. Mærsk-ledelsen behøver således ikke at panikke.

Dem, der har forventet revolutioner på Esplanaden, bliver skuffede, når strategiplanen læses igennem, og der er ikke meget nytænkning i at rydde kraftigt ud på ledelsesgangen. Nuvel, det er en proces, der er sat i gang og så store forandringer tager nu engang tid. Mærsk-formanden Pram Rasmussen erkendte ved præsentationen, at der er behov for nytænkning.

»Mere af det samme er ikke svaret (på problemerne, red.) For at bevare skal man være villig til at forandre,« lød det således fra Mærsk-formanden.

Set udefra synes Mærsk-ledelsen at være kommet sent i gang med at åbne op for disse forandringer. Nu er vinduerne så åbnet, og de næste to år skal vise, hvor langt Mærsk-familien og Mærsk-ledelsen er rede til at gå for at sikre fremtiden.

One response to “Mærsk har viljen til forandring, men har de også modet?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *