Et slagsmål topchefen ikke kan vinde

Det er et godt råd til topchefer i børsnoterede selskaber aldrig at starte et slagsmål med børsmarkedet. Det er en kamp, du ikke kan vinde. Don’t fight with the market, lyder anbefalingen. Også selv om dette aktiemarked vitterligt opfører sig som hysteriske kællinger, for nu at citere den tidligere finansminister Mogens Lykketofts rammende karakteristik af børsmarkedet.

Ind i mellem forsøger topchefer dog med en slet skjult hentydning. Som eksempelvis den forholdsvis nye topchef i Pandora, Anders Colding Friis. Efter et ellers glimrende halvårsregnskab vovede Anders Colding sig ud på planken med denne kommentar, da Pandora fik klø på børsmarkedet: »Der er nogle forventninger til fremtiden, hvor analytikerne måske var kommet lidt foran os.«

Colding Friis udtrykker sig forholdsvis forsigtigt, men det han reelt siger er, at børsmarkedet har lagt nogle forventninger ind til Pandora-væksten, som er helt hen i vejret, frit opfundet af disse hysteriske kællinger. Set udefra kan man da også godt få den tanke, at aktieanalytikerne presser deres anbefalinger mere end godt er, som oftest i opadgående retning. Hvorfor? For at adskille sig i flokken af analytikere og for at få skabt grundlaget for mere handel i aktien. Jo mere eufori, jo mere handel.

Så ja, aktieanalytikerne har selvsagt et medansvar for at »ramme rigtigt« i vurderingerne på den fremtidige vækst i omsætning og indtjening i de respektive børsselskab, hvis investorerne og dermed kunderne skal have tiltro til aktieanalytikere.

Når det er sagt, så ligger det største ansvar for troværdig guidance af børsmarkedet dog hos topcheferne, altså hos Colding Friis & Co. selv. Det er en kommunikationsopgave, som topcheferne typisk ikke tager tilstrækkeligt alvorligt.

Topcheferne skulle tage denne dialog med børsmarkedet mere alvorligt, end det sker i dag.

Både Novo Nordisk og søsteren Novozymes har fået læsterlige klø ovenpå ellers ganske glimrende halvårsregnskaber. Novo Nordisk-aktien har tabt over 10 procent siden halvårsregnskabet, og det kan i værste fald resultere i en begyndende mistillid fra markedets side. Børsselskabernes topchefer har masser af muligheder for at lægge signaler ind hen ad vejen, hvis aktiekursen er kommet på afveje. Den mulighed benytter børsselskaberne sig sjældent af.

Egentlig havde jeg i sin tid meget sympati for den tidligere Mærsk-chef Jess Søderbergs udmelding om, at udviklingen i aktiekursen (på kort sigt) egentlig »ragede ham en høstblomst.« Læs oprindeligt interview her.  Søderberg interesserede sig alene for den langsigtede udvikling.

Problemet er bare, at bestyrelsesformænd også læser børslister, og topcheferne bliver i stigende grad vurderet på deres evne til at løfte kursen. Det lykkedes ikke for Søderberg, han blev fyret, og det lykkedes heller ikke for hans afløser, Nils Smedegaard Andersen, som også blev fyret.

Måske topcheferne skulle tage denne dialog med børsmarkedet mere alvorligt, end det sker i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *