Mærsks fremtid står og falder med olien

A.P. Møller – Mærsk er hårdt ramt på næsten alle de store forretningsområder. Landets største virksomhed har dog fortsat uhyre stærke finanser. Det giver et godkendt 2015-regnskab, men et særdeles udfordrende 2016. I værste fald kan det ende med underskud i 2016. I så fald blot for anden gang nogensinde, første gang Mærsk måtte fremlægge et samlet underskud var i 2009.

Presset på topledelsen med Nils Smedegaard Andersen for at forbedre driften ved at spare og effektivisere endnu mere er kraftigt stigende. Mærsk får i disse år ingen hjælp udefra, fra verdensøkonomien og den globale vækst. Det er dog sjældent, at Mærsk som i øjeblikket er ramt på alle sine hovedforretningsormåder med undtagelse af havnedivisionen, APM Terminals.

Den tidligere så givtige olieforretning er under vand og taber penge. Olieprisen skal ligge på mellem 45 og 55 dollar pr. tønde for at Maersk Oil har “break-even,” altså før Mærsk begynder at tjene penge. Olieprisen pt. ligger og dalrer på omkring 34 dollar.

I lyset af de mørke udsigter har bestyrelsen nedsat afkastkravet til store nyinvesteringer. Hidtil har Smedegaard og hans folk ikke måttet investere, hvis afkastet, det såkaldte ROIC-krav, ikke kunne nå et afkast på 10 procent. Det krav er nu midlertidigt fraveget. Måske for at gøre plads til at købe op i olien. Foreløbig har Mærsk dog holdt pengepungen i lommen. Meget fornuftigt måske, eftersom olieprisen over de seneste halvandet år bare er faldet og faldet. Det afgørende bliver således for Smedegaard & Co. at time evt. olieinvesteringer rigtigt.

Samtidig ser det sort ud for forventningerne om at få afkast på de nye felter i Afrika og i mellemamerika. Ligesom det fortsat er usikkert om Maersk Oil får forlænget sin koncession i Qatar. Meget er i spil for olieforretningen.

Det giver et enormt pres på topchefen Nils Smedegaard Andersen og den øvrige direktion om at skære yderligere i omkostningerne i 2016 og holde igen med investeringer på de områder, der ikke er absolut nødvendige.

Forventningerne til 2016 er meget pessimistiske. Indtjeningen falder på de tre største forretningsområder, container, olie og rigge, mens det fjerde ben, havneterminaler lige netop forventes at holde næsen oven vande. Man fornemmer klart alvoren på Esplanaden i det netop offentliggjort 2015-regnskab.

Det vigtigste nøgletal i A.P. Møller – Mærsk, ROIC (afkast på investeret kapital) er faldet fra 11 procent i 2014 til 2,9 procent i 2015. Vigtigt at bemærke er dog, at første halvår 2015 faktisk var ganske positiv, mens andet halvår var frygteligt dårligt. Udviklingen i andet halvår er fortsat ind i 2016, og det vil sige, at Mærsks 2016 ser endog meget mørkt ud.

Mærsk er et konglomeratet, der hidtil har været kendetegnet ved, at gik det dårligt på et område, gik det godt på et andet. En slags intern afdækning. Sådan er det ikke i dag. Mærsk er ramt på alle de vigtige forretningsområder.

Til gengæld er der en særlig Mærsk-fordel, der nu kommer selskabet til gode. Nemlig den stærke finansielle polstring og evnen til at styre de store pengestrømme. Det har givet et overraskende stort cash-flow fra driften på otte mia. dollars – omkring 55 mia. kr.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *