Topchefer på catwalk’en

Journalistikken, og herunder også erhvervsjournalistikken, kritiseres ofte for den stigende personfokusering. Hold Jer til sagen, hold fokus på bolden, ikke på manden, lyder det ofte vrisne mantra med en eftersætning om, at den kulørte personjournalistik nu også har gjort sit indtog på erhvervssiderne – typisk fra dem, der står midt i skudlinjen. Det er noget sludder. Det er netop personerne, cheferne, der gør forskellen på succes og fiasko for en virksomhed.

Lad det være sagt med det samme. Der bliver ikke mindre personfokusering på businessiderne, tværtimod. Virksomheder, organisationer, foreninger og andre institutioner styres nu engang af mennesker, ikke af maskiner. Vi er endnu ikke kommet dertil, hvor beslutninger ikke tages af mennesker, af de ansvarlige, som er sat til at lede de pågældende virksomheder. Rigtige beslutninger eller forkerte beslutninger, der er altid mennesker bagved.

Og derfor naturligt, at også erhvervspressen på fair vis forsøger at komme om bagved de topchefer og formænd, som til syvende og sidste skal tage de helt konkrete beslutninger. Det være sig strategier, investeringer, forfremmelser og degraderinger.

Denne klumme er ikke en blanco-check til journalistikken. Vi laver fejl, vi er ofte ikke fagligt dygtige nok på de konkrete sager, og det sker, at vi hives rundt i manegen og udnyttes af en af parterne i en konfliktsituation. Sådan er det. Ligesom vi i medierne også har en tendens til hurtige konklusioner, der kan have store følger. Jeg husker selv en topchef for en af landets største finanskoncerner, der for nu mange år siden over for mig gjorde det klart, hvordan han så samspillet med medierne: »Det er sådan set ganske enkelt. Først bygger I os (topcheferne, red.) op og sætter os op på en piedestal, for så efterfølgende lige så effektivt igen at pille os ned.«

Og ganske rigtigt. Den pågældende var på et tidspunkt en af landets absolut mest magtfulde i erhvervslivet, men måtte senere igennem en voldsom nedtur. Han blev fyret og hans personlige økonomi lå i ruiner. Eftertiden viste dog, at forretningsmodellen i den pågældende virksomhed ganske enkelt ikke var overlevelsesdygtig. Det var ikke medierne, der fældede det træ i skoven.

Her ved årets slutning må det være tilladt også for deres ydmyge klummeskriver at gøre nogle iagttagelser. Blandt andet at danske erhvervsledere, de bedste af dem, hører til i verdenseliten. Vi har nogle meget stærkt drevne lokomotiver i Danmark. Også de næstbedste er ganske habile. Men der findes også en gruppe erhvervsledere selv i store virksomheder, der ikke er deres høje løn værd. Som er kommet et eller to trin for langt op i hierarkiet. Her kunne man godt forestille sig, at erhvervspressen går tættere på og mere kritisk til værks.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *