Mærsk ramte forkert – og må spare sig igennem

Verdens største containerrederi, Maersk Line, skrumper. Ruter lukkes, optioner på at bestille 16 nye skibe annulleres og mindst 4000 job i Maersk Line forsvinder over de næste to år. Der er ikke mange lyspunkter at spore. Det skulle da lige være, at konkurrenterne har det lige så skidt eller endnu værre, og det betyder, at Maersk Lines primære målsætning er at fastholde markedsandelen som verdens største. Men på den svære Asien-Europa rute sejles der i disse måneder med konstante underskud.

Tidligere tiders mere offensive målsætning om at vokse og tage markedsandele fra konkurrenterne er afløst af lukninger, sparekrav og mørke udsigter. Det skal dog med, at Maersk Line, der opererer omkring 600 containerskibe verden over, stadig tjener penge. Men de ekceptionelt gode tider er ovre. For et par uger siden kom der en kraftig nedjustering for hele Maersk-gruppen, fordi netop indtjeningen i containerrederiet falder kraftigt.

Når A.P. Møller – Mærsk lægger regnskabstallene frem på fredag forventes det, at rederiet fastholder de nedjusterede forventninger til en indtjening for hele 2015 på 1,6 mia. dollars – altså en indtjening i et svært containermarked på omkring 10 mia. kr. Det betyder, at de voldsomme effektiviseringer, som Maersk Line har været igennem de seneste fire-fem år virkelig giver pote. I modsat fald ville ikke bare Maersk Line, men hele A.P. Møller – Mærsk-gruppen i denne tid være kastet ud i en egentlig krise. Soliditeten og det finansielle beredskab er dog fortsat stærkt, men Mærsk-aktien er sendt i dørken, og det er det virkelige problem på Esplanaden lige nu. Der må være strategiske overvejelser i Mærsk-toppen om, hvordan man får aktiekursen op.

Man kan undre sig over, at Maersk Line pludselig kommer med så voldsom en meddelelse to dage før det officielle regnskab sendes på gaden. Håbet må være, at konsekvenserne af de dårlige udsigter for Maersk Line damper af inden fredag, således at topchefen Nils Smedegaard Andersen og finanschefen Trond Westlie ikke skal se det samlede A.P. Møller – Mærsk regnskab blive overskygget af de problematiske udsigter for rederiet. Men det bliver næppe en jubelfest på fredag, også Maersk Oil er voldsomt udfordret. Det mest spændende ved fredagens meddelelse fra Smedegaard & Co. må være de forventninger Mærsk-toppen lægger ud for 2016.

Netop i rederibranchen handler det om at kunne forudse toppe og bunde i markedet (så godt som muligt), og derudfra justere kapaciteten ind, således at forretningen ikke lider økonomisk skade. Det har Maersk Line og dens topchef Søren Skou været ganske ferme til, og da han samtidig konstant har drejet på omkostningsskruen vurderes Maersk Line, trods de dystre udsigter, at stå som det stærkeste og bedst indjenende af de store containerrederier lige nu.

Problemet i den branche er bare, at nok er dårligt drevne containerrederier kastet ud i økonomiske kriser, men skibe forsvinder ikke fra markedet, selv om rederiet går dårligt. Og derfor ser man, at selv de største og stærkeste rederier tvinges til at lægge kapacitet op, altså tage skibe ud af driften, for på denne måde at tilpasse udbuddet til efterspørgslen i håb om, at fragtraterne så kan holdes på et acceptabelt niveau. For tiden er det dog ikke lykkedes særligt godt, og slet ikke på Asien-Europa ruten.

En dygtig rederimand er også kendetegnet ved at bestille nye skibe, mens prisen på nye skibe er i bund, og så have disse klar til at sætte ind, når fragtpriserne er i top. Det lyder enkelt i teoriens verden, men er pokkers svært i virkelighedens verden. Mærsk har historisk været ganske ferme til at se disse toppe og bunde, men noget tyder på, at det nuværende prispres på markedet er kommet helt bag på topledelsen på Esplanaden. I hvert fald annulleres der nu nye skibe (optioner) i et stort antal. Mærsk har således fejltolket markedet og må nu justere.

Aktiemarkedet kvitterede som ventet straks på meddelelsen fra Maersk Line om at ville spare og fyre folk i tusindvis. Besparelser, der skal holde bundlinjen oppe.

Men set i et mere langsigtet perspektiv er der ikke meget at fejre på Esplanaden i øjeblikket. Ganske vist har Mærsk-gruppen en overordentlig stor pengetank. En pengetank som er større end de aktuelle investeringer berettiger til, og derfor er der et stort pres på Mærsk-ledelsen for at få pengetanken i arbejde. Det giver frustrationer i toppen af Mærsk.

Det mest sandsynlige scenarie er dog nok, at Nils Smedegaard Andersen på fredag – eller mere sandsynligt ved årsregnskabsaflæggelsen i februar 2016 – annoncerer markant øgede udbytter og tilbagebetalinger af den overskydende kapital til aktionærerne. Det vil være sød musik i ørene på aktiemarkedet, men noget af en falliterklæring set i et mere langsigtet perspektiv.

 

 

 

 

 

3 responses to “Mærsk ramte forkert – og må spare sig igennem

  1. Mærsk Gruppen og Mærsk Line har nået toppen af deres S-kurve, og er blevet en attraktiv cash cow, der sikkert kan blive malket i årtier.

    Det er ikke interessant for denne virksomhed af finansielle grunde (den er selvfinansierende) at tage hensyn til aktiemarkederne – Mærsk kan nærmest ignorere udviklingen på deres børskurs.

    Det er ikke nemt at finde nye forretningsområder for et relativt toptrimmet transport og logistikselskab (Mærsk Line), der opererer globalt og er markedsledende.

    Eller for en råstofproducerende forretning, der bliver udkonkurreret af allerede kendte, men ikke ibrugtagne energiteknologier reaktivt at tilpasse deres forretning til svingende oliepriser.

    Transport og olieudvinding vil på lang sigt blive udkonkurreret af nye teknologier.

    Behovet for at flytte store mængder af forbrugsgoder på tværs af verdensdele vil drastisk falde med udbredelsen af decentral og forbrugerspecifik/informationsdreven efterspørgsel efter varer og tjenesteydelser.

    ‘Produce and deliver as close as possible to the customer – with a minimum of resources’ vil blive det nye mantra godt understøttet af ny viden om materialer (den kemiske og atomare verden) og spredningen af viden/information om og aktuelle implementationer af ‘small factories’.

    Måske Mærsk langsomt vil ende som en pengetank, der ind imellem udlodder fondsmidler til mere eller mindre gode formål.

  2. AP Møller skal genføde sig selv

    APM er blandt de flotteste og mest imponerende selskaber i Danmark, og et selskab man som dansker er stolt af. Selskabets to første direktører og ejere vækker den største beundring blandt alle inden for dansk og international erhvervsliv.
    APM er født inden for den maritime verden og er fortsat et imponerende konglomerat inden for fem områder: Maersk Line, Maersk Oil, APM Terminals, Maersk Drilling og APM Shipping Services.
    Tidligere dele af konglomerat inden for bank og supermarked er frasolgt, efter i årtier at have bidraget med solid indtjening og lav volatilitet.
    A.P Møllers forretningside stammer fra rederi og transport af varer, og konglomeratets forretningsområder er nu de nutidige, som nævnt overfor.
    Aktivklasser og kapital
    APM er verdensleder og med hvad deraf følger. En finansiel overarm i verdensklasse og et ry som partner for både virksomheder og stater, og her ligger der uanede muligheder.
    Michael Pram har ret når han siger, at kapitalen skal skabe vækst og indtjening, og aktionærerne har modtaget 48 mia.
    Tiden er kommet til en række centrale valg og det skal ske med udgangspunkt i virksomhedens DNA og forretningsmæssige base.
    Balance og cash is king
    APM er både som investor og partner second-none, og i et konkurrenceperspektiv er det en barriere, som stort set ingen konkurrenter kan følge virksomheden. APM kan betale kontant, og virksomhedens balance er så slanket og flot, at man også på kapitalmarkerne vil kunne hente yderligere milliardbeløb uden problemer.
    Hvor skal der investeres?
    Steve Jobs udtalte, at man skal opfinde et produkt, som brugerne ikke ved findes. Hos Lego var det at genfinde sig selv i produktet, og begge synspunkter kan overvejes af APM.
    APM bør koncentrerer inden for den maritime verden, hvor de er født og fortsat opererer, og inden for transport.
    Line og Terminaler
    TCB købet er helt rigtigt, og som verdensleder indenfor containertrafik er det et fortsat sikkert sats. APM Terminals er verdensleder på alle kontinenter og som partner for byer og stater er APM i særklasse. Det sats som virksomheden tog helt tilbage under 2. Verdenskrig, mens juniordirektøren boede i New York er en kerneforretning i hele APM, og et forretningsområde med uanede vækstmuligheder og indtjening.
    Drilling og Supply Services
    APM skal fortsætte investeringer inden for hele forsyningskæde frem til oliefelterne og vindfelter. Risikosiden er meget mindre og de store investeringer det kræver gør konkurrencesituationen mindre. Her er store muligheder på transport, forsyning, transport og logistik. En jack-up rig er så specialiseret og kostbar, at branchen domineres af ganske få udbydere. Off-shore vindmøller, distribution af energi (el og gas). Der er mange penge frem til alle energifelterne (olie og el) end ved at producere, og det er allerede i dag et betydeligt forretningsområde, og har det maritime islæt.
    Olie skal sælges fra når markedet stiger
    Olie er en komme-til investering fra 1962, og det bør ikke være en fortsat forretning. Olie bør sælges fra, og det er der mange årsager til. Den geopolitiske situation i de områder man investerer (Angola, Kasakhstan) er risikoområder, der kun kan øge risikoen i selskabets indtjening. Den risiko og volatilitet der stammer fra olieinvesteringer er ikke i aktionærernes interesse. De ønsker stabilitet og mindre risiko. Både teknologisk og ressourcemæssigt er olie en ”snemand i dampbad”. Miljømæssig er fossile brændstoffer out. Bilindustrien er tæt på gennembrud på elektricitet, og knapheden på olie, kan man blot koncentrere via det nu voldsomme produktionsfald i Nordsøen. Olie skal sælges fra.
    Ledelse og vækst
    Kan ledelsen fortsætte udviklingen i virksomheden. Man kan skære fra og sælge fra. Men både bank og DS ville have bidraget til indtjening og reduceret volatilitet. CEO står både ved skelsår både aldersmæssigt og det samme gør virksomheden. Der skal træffes en række valg, der rækker yderligere minimum en generation frem, og det bør være indenfor APM’s DNA og med base i den maritime del. Kapital og styrke har aldrig været bedre og det bliver spændende, at se hvor selskabets ledelse bevæger sig hen. De sikre valg er dog lige for.

  3. @Søren Rasmussen og @Mogens Møller

    Interessante perspektiver I bringer i spil. Olien er over and out. Kan dog ikke se tegn på, at Mærsk er klar til at forlade olien, tværtimod har jeg fornemmelsen af, at de har flere opkøb i vente. Men ja, på lang sigt er fossile brændstoffer på vej ud.
    Det store spørgsmål, som vi har kredset en del om her på Berlingske, er hvad Mærsk vil investere i. Om de vil investere i et helt nyt forretningsben. Det har de foreløbig temmelig klart afvist.
    Derimod er de klar til opkøb i tilknytning til bestående forretningsområder, og ja, det er jo så transport og logistik i meget bredere forstand end i dag. Måske også i forsyningsområderne til vind og energi i bredere forstand.
    Spændende er det, og det vil vi følge ganske tæt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *