Nu skal Kåre Schultz selv levere

Den nye topchef i Lundbeck Kåre Schultz vil sikkert betakke sig for at blive sammenlignet med forgængere i Lundbeck, ja nok betakke sig for at blive sammenlignet med nogen overhovedet. Hard-Kåre, som er blevet hans øgenavn, er en type, der godt kan selv.

Det er dog svært ikke at se en vis lighed mellem Kåre Schultz og den tidligere topchef i Lundbeck, Erik Sprunk-Jansen. Han var Mr. Lundbeck i 15 år frem til 2003, og Sprunk-Jansen betragtes som manden, der bragte et søvnigt, stillestående Lundbeck ud af dvalen og frem til nye højder. Ved en kontant og hård ledelsesstil. Sprunk-Jansen genskabte i realiteten Lundbeck, som gør det i medicin til hjernen. Mest kendt for de berømte lykke-piller.

Kåre Schultz har – berettiget eller uberettiget – fået et ry som en hård nyser uden empati i sin ledelsesstil, lidt ligesom Sprunk-Jansen, og Kåre Schultz får, også lidt ligesom Sprunk-Jansen, rollen med at genskabe Lundbeck. Medicinalkoncernen med domicil i Valby i København er en sårbar virksomhed, udfordret som den er med at finde nye produkter i pipelinen, der kan udvikle sig til de berømte blockbusters.

Ikke desto mindre er Lundbeck både økonomisk og ejermæssigt en solid virksomhed. Det er absolut ikke en virksomhed i krise, men Lundbeck tjener pt. ingen penge og har årlige forsknings- og udviklingsudgifter på 20 procent af omsætningen. Derfor skal der meget snart en bundlinje til, som ligner bundlinjer fra tidligere med årlige overskud efter skat på 1,5-2 mia. kr.

Set fra min stol er dette hurtige skifte fra Novo Nordisk til Lundbeck ganske overraskende. Ligesom også Allan Pollacks skifte fra Nordea til PFA, og tidligere Michael Rasmussens skifte fra Nordea til topchefposten i Nykredit var overraskende. Selv om hver virksomhed har sin særlige profil, så skal man måske bare vænne sig til, at vi i Danmark ikke har så forfærdeligt mange store virksomheder, og at utålmodige nummer to’ere  i hierarkierne derfor har øjne og øren rettet mod andre virksomheder i samme branche for at komme helt til tops. Man kan undre sig over, at ikke flere søger mod store stillinger i udlandet.

Selv om Novo Nordisk og Lundbeck ikke konkurrerer om de samme kunder, så er de dog i konkurrence med hensyn til rekruttering af de dygtigste medarbejdere. En meget vigtig del i medicinalvirksomheder.

Kåre Schultz kan sælger- og effektiviseringskunsten. Og kan forskningsafdelingen levere de rigtige produkter, er der således en god chance for, at topchefen kan levere de rigtige resultater.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *