Der skal ske noget ekstraordinært i B&O i 2015 – og sker så nu.

Det har ligget i kortene i lang tid, og, indrømmet, jeg har skrevet om B&O’s exit i nu nogle år. Ganske enkelt fordi, det har været hulens svært at se Struer-klenodiet som en selvstændig virksomhed, størrelsen og den manglende power taget i betragtning. Og i den internationale verden er man ligeglad med det store fine designikon fra Struer. På de internationale gælder alene jungleloven – æd eller bliv selv ædt.

Egentlig havde jeg troet, at B&O ville blive solgt til en af de store i branchen, som så kunne have B&O som en lille nebengeschæft i luksusafdelingen. En fin lille stjerne i et meget større hus. Men da disse salgsforhandlinger trak ud og – må må formode – helt døde hen, steg frygten for, at B&O kunne ende sine dage i noget værre end det at blive overtaget. Det ville have været en stor skam. Endnu ved vi ikke, hvad det ender med, men som jeg kender bestyrelsesformanden Ole Andersen så vil han benhårdt gå efter at få B&O skippet af – det er ganske enkelt sidste udkald.

Derfor er det svært at tro på en markant ekstra kursgevinst til B&O-ejerne i forbindelse med den handel, der venter. Nedenunder er en af mine mange kommentarer fra december 2014. Noget tyder på, at der så virkelig sker noget i B&O i 2015.

 

Der skal ske noget ekstraordinært i B&O i 2015

Bang & Olufsen-koncernen er alt for lille til at være stor.

Skal B&O overleve som brand kræver det markant flere muskler end de muskler B&O har at fremvise i dag. Flere finansielle muskler til produktion, markedsføring og distribution, og så tager man som givet, at udviklingsafdelingen er hvor den skal være i dag. B&O har behov for flere muskler til at tænke i større skala.

Finansielt set er B&O en miniput i den globale verden. Det er noget nær umuligt at se et selvstændigt B&O om bare et par år. Skal brandet overleve kræver det en opkobling på en af giganterne i markedet, Samsung, Sony, Philips, Apple for blot at nævne nogle af de mest oplagte. Problemet er bare, at Bang & Olufsen har været til salg i nu flere år, uden at der er dukket købere op. Og det selv om børsværdien efter en halvering siden sommeren 2014 nu blot er på 1,6 mia. kr.

Det er overraskende, at ingen har bidt på den krog, hvis man ellers tror på, at Bang & Olufsen-brandet også fremover vil ligge i toppen af brand-barometeret, og hvis man tror på, at udviklingsafdelingen og designerne på B&O fortsat kan levere excellente produkter. Der er igennem årene sat mange nye og store turn-around planer i værk, blandt andet med den nye “Leaner, Faster, Stronger«-strategi fra 2011, hvor den nuværende topchef, Tue Mantoni kom til. Målsætningen var en flerdobling af omsætningen over nogle år til 10 mia. kr. Det er ikke lykkedes, pengestrømmene skuffer.

»Den lancerede strategi ”Leaner, Faster, Stronger” vil være den primære retningspil for ledelsen af Bang & Olufsen i de kommende år. Hastigheden af implementeringen vil blive påvirket, i positiv eller negativ retning, af udviklingen i virksomhedens finansielle ressourcer,« lød det således i målsætningen fra 2011. En ganske præcis formulering dengang af muligheder og risici for B&O. Problemet er bare, at de finansielle ressourcer har været under vand i nogle år, og derfor er det selvfølgelig svært (læs: umuligt) at skalere produktions- og salgsaktiviteten op i fart.

2015 bliver et skæbneår for B&O. Både for virksomheden og dens ledelse. Bestyrelsesformanden Ole Andersen kom til i 2010, topchefen Tue Mantoni i 2011, og den helt store opgave i 2015 må – kort og godt – være at få solgt Bang & Olufsen ind i en markant større virksomhed. Samtidig med, at B&O løbende skal levere markante forbedringer på en række nøgletal.

Risikerer nationalklenodiet i Struer at måtte lukke og slukke? Forhåbentligt ikke, men der skal ske noget ekstraordinært i 2015.

2 responses to “Der skal ske noget ekstraordinært i B&O i 2015 – og sker så nu.

  1. B&O havde jo for mange år siden teknologiaftaler på plads, der sikrede en meget hurtigere vej til markedet, men fraveg strategien og ville alting selv igen. Det er man simpelthen ikke store nok til, i alle tilfælde ikke med det stadigt brede sortiment, man har valgt at opretholde. Spørgsmålet er om, man kan finde en chance til. Det er svært at, hvem der ville være med til en sådan fest. Det afhænger nok i sidste ende af brandets styrke. Det er nok den reelle værdi, der er tilbage.

  2. @Ole. Problemet er vel, at B&O-brandet er rigtig stærkt, vinder priser rundt omkring og berømmes for sit design. Men-men, et brand sælger ikke sig selv, uanset hvor stærkt det er. Spørg bare Lego. Men Lego havde penge og power til en turnaround og nytænkning, det har B&O desværre ikke.
    Og B&O er ikke som eksempelvis GN Resound i et mere udpræget nichemarked. Langt henad vejen er B&O i et massemarked – om end i den dyre ende.
    Derfor er det svært at se, at B&O vil kunne overleve ved egen kraft. Der skal noget meget ekstraordinært til.

Skriv et svar til jens chr. Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *