Hvad er der galt i TDC-toppen?

De fem internationale kapitalfonde er brændt inde med deres TDC-investering. Nu famles der i blinde. Et direktørskifte i utide kan ikke erstatte en fastforankret, langsigtet strategi.

Perlerækken af kloge og fremsynede ledelsesbeslutninger i TDC de seneste tre år trænger sig ikke ligefrem på til en plads i TDC’s Hall of Fame. FOR mange ledere synes at have været alt FOR forhippet på først og fremmest at score en gevinst til sig selv. Rækken af fejl- og kortslutninger er ganske enkel for lang.

I går fyrede den nye formand Vagn Sørensen sin koncernchef Jens Alder med en noget mudret forklaring. Alders tid er rindet ud, nu skal der vækst og innovation til, og derfor ansætter man – tjah, en Mc-Kinsey mand. Henrik Poulsen er sikkert både flittig og dygtig, men han synes mere at være et resultat af en noget-må-der-ske ledelsesbeslutning frem for noget andet.

Hør blot Vagn Sørensens forklaring:

»Jens Alder har med succes ledet og gennemført en omfattende fokusering og effektiviseringsproces…TDC er nu klar til at tage hul på et nyt kapitel, der handler om at styrke selskabets kundefokus og position på markedet, og bestyrelsen ser Henrik Poulsen som den helt oplagte profil til at stå i spidsen for denne opgave.«

»Vi har brug for en kommerciel profil. En person som har kunde- og markedsspørgsmål og øget innovation i virksomheden på toppen af sin agenda.« Underforstået, at det altså ikke har ligget højt på Jens Alders agenda.

Undskyld mig, men det er altså en gang tungen ud af vinduet-snak. Skal TDC nu til at vokse vildt? Og i givet fald hvor og hvordan? Skal TDC igen til at købe stort op efter at have solgt fra og trimmet som bare pokker de seneste par år? Og hvem stiller i givet fald med disse penge?

Mest af alt ser det ud, som om TDC-bestyrelsen og herunder ikke mindst de bagvedliggende ejere er på herrens mark og ikke aner sine levende råd. De fem internationale kapitalfonde – og deres bagland af utålmodige investorer – som købte TDC for knap tre år siden, ser nemlig ud til at få et ganske anseeligt milliardtab på TDC-investeringen, sådan som det ser ud i dag.

Foreløbig er der ikke er nogen exit-mulighed. Fondene hænger på TDC flere år frem. Det kontante indskud var i sin tid knap 17 mia. kr. i egenkapital. De penge har endnu ikke givet afkast, og når man betænker, at kapitalfonde forventer et årligt afkast på mindst 20-30 procent, skal der ske noget helt ekstraordinært, hvis de fem kapitalfonde igen skal ud af TDC med et tilfredsstillende afkast.

Kapitalfonde vækker stærke følelser i Danmark efter begrebet fik sit folkelige gennembrud netop med den kontroversielle TDC-sag. Det er blevet prototypen på kapitalfondenes indtog, og hvad det kan føre med sig af skærpet lovgivning, retssager og grådighed koblet sammen med fyringer i bundter og strategiskift.

Først valgte den tidligere bestyrelse ved formanden Thorleif Krarup at begunstige bestyrelsen efter mange måneders ekstraarbejde. Så kom Dyremose-effekten og det gyldne håndtryk på 100 mio. kr., nu får så også Jens Alder et gyldent håndtryk, dog i noget mindre målestok. Og som om det ikke er nok, så har formanden, Vagn Sørensen og hans nye direktør, satset flere millioner på at score den store gevinst, når kapitalfondene igen sælger TDC. Incitamentsordninger, som i den gode verden skal få de pågældende til at yde noget ekstraordinært, men også ordninger som i den dårlige version, kan få de selvsamme til at tænke mere på egen vinding end langsigtet styring med det mål for øje, at TDC skal være i denne verden også om 10, 20 og 30 år.

Incitamentsordninger i sig selv er ikke af det onde. Dog bør der være en snæver kobling over til afkastet for selskabets andre interessegrupper; aktionærer, medarbejdere og kunder.

Altså blandt andet om TDC-kunderne er blevet mere tilfredse eller mere utilfredse. Hvad mener du?

46 responses to “Hvad er der galt i TDC-toppen?

  1. Jeg mener, at det ville være langt mere underligt, hvis TDC havde kørt fint og flot.

    På en måde er det lidt rart at blive bestyrket i sin tro på, at man kan ikke ustraffet kan sjofle sine kunder i så voldsom en grad som TDC i flere år har gjort det. Særligt udtalt blev det, da denne Dyremose tog fat på at rage til sig selv.

    Jeg kender ikke nogen, som ikke har TDC nærmest øverst på sin “hadeliste” over firmaer, man nærmest er tvunget til at bruge, ligesom forsikringsselskaber.

    Måske har jeg, og alle andre jeg kender, blot været særlig uheldige, men alt, hvad der kunne gå galt, er gået galt, når TDC udfolder sig ved ændringer og tilkøb af produkter og ydelser.

    En fantastisk ide at fyre en stor del af teknikerne og så indhyre forskellige cowboyfirmaer til at varetage opgaverne.
    Det er da ikke billigere at hyre et tilfældigt installationsfirma i stedet for at have de folk, der kender anlæggene ind og ud, til at udføre arbejdet!!!!
    Sikke nogle groteske oplevelser jeg har haft med disse typer.
    Helt vildt grotesk bliver det så, når man så denne Dyremose stå og smile huldsaligt på TV og berette om, hvor mange millioner han nu havde sparet, ved at fyre teknikerne, til gavn for forbugerne??????????????

    Hvordan er det lige, at en afdanket politiker kan opfattes som Guds gave til en stor og velhavende forretning som TDC tidligere var???

    Heldigvis er mobilt bredbånd nu opfundet og fungerer meget fint fra f.eks. 3G.
    Jeg skal i alle tilfælde ud af TDC som kunde snarest muligt.

    mvh
    Knud Madsen

  2. Vi var kunder hos TDC indtil marts i år og havde været TDC/Tele Danmark/KTAS fastnet telefonkunder i mange år. Og mobil og bredbånd. Så kom der brev fra TDC om, at TDC nedlagde den bredbånd forbindelse vi havde (160/128) og at den langsomste forbindelse vi kunne få fremover var 1 Mbit.

    Nu er det sådan, at vi ikke har TV og med en 160/128 bredbåndsforbindelse var vi fri for at betale medielicens. Men TDC ville ikke lytte til vores problemer. Jeg var selv en tur i den lokale TDC butik.

    Så nu er vi kunde hos Sonofon og Cybercity.

    “Vi har brug for en kommerciel profil. En person som har kunde- og markedsspørgsmål og øget innovation i virksomheden på toppen af sin agenda.”

    Der er nu alligevel noget om det.

  3. K. Madsen,

    Vil gerne bakke op om dit synspunkt mht Dyremoses kvalifikationer. Har ofte hørt gentager hørt og fået fortalt fra venner med kendskab til telebranchen, at det var/er almindelig kendt at Dyremoses dispositioner handlinger var mildest talt til grin. (Han var vist også helt til grin blandt ligesindede kollegaer i brachen mens han regerede i TDC) Det kan jeg så den dag i dag og i de seneste år kun konstatere at min venner havde 100 procent ret i.

  4. Jeg kan kun sige, at efter jeg for noget tid siden læste hvor mange penge TDC og deres ejere trak ud af Danmark (læs: staten) ved skattetænkning, var jeg ikke længere kunde hos dem – var dog kun fastnetkunde. På bredbånd har de længe haltet bagefter med deres hastigheder og priser.

  5. J. Rasmussen

    Det er ikke kun i telebranchen at han har formået at øde penge bort, desværre!

    Men man kan ikke tage fra ham, at han er vældig dygtig til at rage til sig selv, helt uden blusel.

    Ikke sært at mange ansatte i den biks, er vældig bitre og frustrerede.

  6. Nu skal man ikke hetze, men jeg må indrømme, at da Dyremose fremturede i et interview, at han også var nødt til at tænke på sin alderdom som argument for at kradse 70 millioner i egen lomme – så faldt skælene fra mine øjne. Havde altid set Dyremose som en redelig kristen mand, og så var han bare usikker, grådig og gerrig som alle de andre …

  7. Ja, man får BØRN af FORBAVSELSE, når man tænker på, hvor gode TDC er til at kræve penge incl. gebyrer o.lign. ind, samtidig med at de med den anden hånd accepterer gyldne håndtryk i platin-klassen til afgående direktører. Jeg har sjældent (aldrig!) mødt mage til ukvalificerede, uforskammede medarbejdere på telefon, og lange ventetider på udbedring af problemer med produkter. At deres kabel-tv har ændret navn fra TDC til YouSee, kan man godt forstå (I See!), for magen til blakket rygte og navn skal man lede længe efter. Det er faktisk synd, at så mange danskere TROR de får det bedste produkt, fordi de gennem mange år var vant til at kæde KTAS/TDC sammen med DANSK know-how og kvalitet, til en måske lidt dyrere pris end konkurrentens. Det har længe ikke været tilfældet, og TDC er gået “bag af dansen”, og bør med rette stå til øretæver i klassen. Personligt tror jeg, det bliver endog MEGET svært at rette op på alle de fejl og mangler og dårlige oplevelser, mange af os har haft gennem tiderne. Synd er det, at det skal gå et gammelt, tidligere DANSK-ejet “hæderkronet” firma så skævt! På gravstenen bør der skrives: “Her ligger TDC! Faldet pga. hovmod og dårlig ledelse..R.I.P., thi du var ikke, som du BURDE have været..”

  8. Hej Jens,

    Hvor har du bare ret. Jeg undrede mig selv over kommunikationen fra TDC og kommentarerne fra Henrik Poulsen. Ifølge ham var der nærmest blot tale om en justering af strategien, hvor det kommercielle nu rykkede op på en førsteplads og reduktion af omkostningerne nu har andenprioritet. Hvis det er korrekt, må man undre sig over at en sådan lille justering skulle medføre et direktørskifte.

    På den anden side er det jo nærmest blevet normen, at en ny bestyrelsesformand vælger at træde i karakter ved at skifte ud i direktionen, og eftersom Vagn Sørensen først tiltrådte i januar 2008, kan han ikke personligt klandres for tidligere beslutninger.

    Til gengæld bliver det så spændende at se, i hvor høj grad hans beslutning medfører den ønskede vækst. Nu er der i hvertfald ikke længere nogen undskyldninger for at kommende massive nedskæringer skal stå i vejen for de kommercielle resultater.

    Mvh Jens

  9. Jeg har nu professionelt i over 20 år været kunde hos TDC, som privat person stoppede kunde forholdet da det kunne lade sig gøre.

    Jeg startede som kunde i det daværende KTAS og det var ingen dans på roser. Jeg skal ikke trætte jer med den endeløse af række af utålelige episoder jeg har været ude for før KTAS blev til Tele Danmark. Navneændringen gjorde ikke meget ved den elendige service. I 1997 blev Tele Danmark solgt til amerikanske Ameritech.

    Det var dem der ansatte Henning Dyremose, han gjorde det rigtig godt for sine ejere og sig selv. Han var med til at sælge TDC til 5 kapital fonde til en meget høj pris, disse nye ejere sidder derfor under den nuværende finans krise idag med et firma, som de har købt for dyrt. Kunderne får stadig samme elendige service og flygter i hobetal. Noget skal der jo ske og derfor fyrer man direktøren – hvor svært kan det være.

    Henning Dyremose personificerer det smukke i kapitalismen – det drejer sig om at rage så meget det er muligt til sig. Jeg mener hvem klandrer Ameritech for at have tjent kassen på at sælge TDC til 5 kapitalfonde, så hvis Henning Dyremose var et firma var der ingen der ville gø over at dette firma tjente 100 mio på at hjælpe Ameritech med at sælge TDC.

    VH
    Karsten

  10. Har TDC mon overvejet at ansætte en direktør, der er i stand til at give kunderne det, de beder om: god service til en fornuftig pris? Et gammelt købmandsråd hedder, at det er lettere at holde på sine gamle kunder end at gå ud og finde nye. Pudsigt at læse alle kommentarerne om, hvor trætte bloggerne er af at være (ufrivillige) kunder hos TDC. Det er jo nok ikke det bedste grundlag for en sund forretning. Og tankevækkende at læse om de nuværende ”kabelteknikere”, som under 5 ledelser har haft 5 forskellige stillingsbetegnelser, om end de har lavet fuldstændig det samme. Det kan næppe skabe respekt hos personalet. Tænk hvis TDC kunne blive en virksomhed, som tiltrak kunder, fordi man som kunde kunne regne med, at ens forbindelser virker, og når den en sjælden gang ikke fungerede, ja så kunne man tale med en navngiven person, som var i stand til at finde oplysninger om én på kundesystemet og løse ens problem. Ak ja hvilken fryd.

  11. TDC blev født med en guldske i munden da de i sin tid blev solgt til amerikanerene (SBC). Gammelt monopol med det rå kobber i portefølgen. Denne beslutning sammen med en amatøragtig tele minister Helge Sander, har formøblet Danmarks førerposition på dette område. TDC kunne have været en god forretning hvis den blev udviklet i stedet for afviklet men det havde krævet politisk styring til skade for konkurencen. Politikerne skulle skamme sig over at have berøringsangst på et område der har så stor betydning for Dk’s IT udvikling. TDC har i dag outsourcet deres tekniske mobil afdeling til Ericsson og dette er begyndelsen til enden på TDC som inovativ virksomhed. Det er nu en ren kortsigtet pengemaskine

  12. Jeg arbejdede som mellemleder i TDC i perioden hvor Alder overtog forretningen. Det virkede på mange måder som om Alder havde mange ambitioner, men ikke forstod at det er dumt som det første at begynde at skære i budgetter til salgsafdelingen når man ønsker højere salgstal. TDC er STADIG et gammelt monopol og min opfattelse var at der absolut INGEN stemning var for forandring og ny ledelse.

    Hvis ikke ledelsen kommer den slags til livs, så bliver TDC den største underskudsforretning fondene nogensinde har gjort sig.

  13. Det har altid imponeret mig hvor mange folk der ikke bryder sig om TDC og som konstant skriver at de har et monopol.

    Fakta er at der er masser af konkurrence på telemarkedet, et hav af seriøse alternativer som man nemt og enkelt kan skifte over til hvis man bare gider at gøre det.

    Der er noget der tyder på at enten levere TDC en god ydelse alternativt er deres kunder glade for deres produkter. Idag har TDC en mmarkedsandel på langt de fleste områder der er over 50% og det på trods af de mange alternativer på markedet.

    Der er idag mere konkurrence på teleområdet end der er i langt de fleste andre brancher.

    Se bare på den finasielle sektor hvor pensionsselskaber tager 10% af ens opsparing hvis man vil flytte sine penge og man kan ikke skifte bank og tage sit kontonummer med det kan man i telebranchen.

    Var det ikke på tide at man begynder at fokusere lidt mere på de mange sektorer som ikke er nær så konkurrencepræget som telesektoren og så regulere dem på samme måde som man regulere telesektoren.

    Vi trænger til en Skostyrelse der kan øge konkurrencen på skomarkedet og vi skal da også have udvidet fødevarestyrrelsen således at den kan regulere de priser vi betaler for vore fødevare – Coop og Dansk Supermarked er nogle fæle mennesker der tager en stor del af vor rådighedsbeløb hvert måned.

    Listen over sketorer som en “borgerlig” regering kan kaste sig over og regulere er lang – telebranchen er nok en af de brancher der har givet kunderne de størst prisfald og de største produktforbedringer – sjovt nok så er det sådan at der hvor IT & Telestyrelsen har blandet sig mindst fungere konkurrencen bedst.

    Bare nogle tanger en søndag eftermidag.

  14. Hatten af til Peter Knudsen. Han skriver det hele i sin kommentar! TDC blev nemlig solgt til Kapitalfondene (SBC)- som købere IKKE SÆLGERE!!!

    Folk bør forstå at kapitalfonde normalt sælger arvesølvet, dropper investeringerne i fremtiden og blot søger den korte profit med henblik på at kunne vise et regnskab som får en potentiel investor til at falde bagover og så score den helt store gevinst i salget.

    Med andre ord brød SBC folkene deres egne regler for Due Diligence (rettidig omhu og undersøgelse) af et potentielt firma – de købte nemlig et selskab under AFVIKLING, ikke udvikling. Mangt og meget er skrevet om TDC, men realiteten er at Dyremose ikke ville investere i fibre optiske kabler, men holde fast i kobber, som på den korte bane sikkert så godt ud i regnskaberne, men den sure pille ville blive endnu større jo længere man ventede, da udgiften til en investering af denne karakter ville stige propertionalt med tiden på 1,2 (20% dyrere efter et år). Noget tilsvarende ser man med andre store infrastruktur-projekter som Metro byggeri, etc.

    Så hatten af til Dyremose på vegne af de tidligere aktionærer, som må have knebet en tåre af fryd, da tågen omkring TDC løftede sig og virksomheden sande tilstand kom til syne et stykke tid efter.

    Den sande tilstand for firmaet er at det fortsat er en offentlig virksomhed , hvor medarbejderne går hjem kl. 1630 senest og deres potentiale til at vokse er begrænset gennem den forældede teknologi.

    Et selskab som har haft skatteborgerne som investorer og staten som chief-whip, kan kun give et dårligt indtryk, når en sponsor af den karakter trækker sig, da det giver plads til det sande billede af, hvor dårligt firmaet er blevet drevet.

    Det skal blive en del værre i TDC førend det kan blive godt, da kapitalfondene forsøger at få bedre indtjening, men de skal samtidig investere i infrastruktur, noget som tager mange år at afskrive inden projektet giver penge. Læg til dette, at de ikke vil miste markedsandele, da det er en nøgle-beregningsfaktor når man værdiansætter et selskab. Altså et totalt catch 22 (A forudsætter B, men B kan ikke lade sig gøre uden A).

    Til slut, kan alle småborgerlige kommentarer om kapitalfondenes skattetræk, og Dyremoses homerun ikke blive væk fra tastaturet?!? Dyremose tjente en bondegård til aktionærerne samtidig med at han ikke slagtede alle de fagforeningsfede folk som arbejdede i TDC over alt. Kapitalfondene gjorde blot hvad ALLE FIRMAER gør med udenlandske investeringer, inklusiv danske i udlandet, så accepter venligst fakta.

    Det mest spændende spørgsmål bliver hvad SBC gør med TDC, hvis pilen fortsætter ned. De kan faktisk blive tvunget til at måtte lave en “mini-Cerberus med Chrysler” (Kapital fonden som købte Chrysler af Mercedes), og droppe den i skødet på en større spiller som Deutsche Telekom eller BT, bare for at komme ud af det en gang for alle og realisere megatabet en gang for alle….

  15. Kære Torben Friis

    Du burde sætte dig ind i hvem der købte TDC hvornår og hvorfor.

    De historiske kendsgerninger er at staten solgte TDC til Ameritech som så fusionerede SBC.

    Efterfølgende solgte SBC sig ned i TDC og derefter overtog NTC kontrole over TDC.

    Ameriteh og SBC var / er IKKE kapitalfonde men to amerikanske teleselskaber – idag er navnet AT&T.

    Rent faktisk så roder du rundt i tingene.

    Hilsen

    John Strand.

  16. @John Strand

    Konkurrencen i telebranchen kunne være langt hårdere. Det tror jeg godt du ved alt om eller tager jeg fejl?

    Du kan kun skabe præferencer for en teleydelse gennem marketing og priser. For alle undersøgelser viser jo at selskaberne er nogenlunde lige gode/dårlige til at levere kerneydelserne og kundeservicen.

    Når TDC har så store markedsandele skyldes det ikke de er billigst vel? Som du selv siger skyldes det til en vis grad kundernes dovenskab, men min påstand er at selskaberne – hvilket jeg også ville gøre som selskabsejer – ville gøre alt for at forvirre kunderne med indviklede takseringsregler og pakkeløsninger, hvor kunden aldrig efterlades i en situation hvor det er enkelt at sammenligne priser.

    TDC kom fra et monopol og det er såmænd markedsandelen og ejerskabet af nettet fra denne tid, som de stadig lever af og beskytter udfra en meget simpel kalkyle: De kvikkeste kunder må flytte til et billigt datterselskab med en lavere margin, mens vi malker tumberne der bliver. Roaming, udland, netleje mv. – som kunderne slet ikke har fokus på – fastholdes med så høje priser som muligt, indtil politkerne tvinger priser ned.

    Er du uenig?

  17. Kære Søren

    Jeg er meget uenig. Rent faktisk så findes der mig bekendt ikke mange brancher hvor konkurrencen er lige så hård som den er i telebranchen.

    Jeg ved også at der kun er ET teleselskab i Danmark som er istand til at forrente sine historiske investeringer – telebrachen er ikke en branche der vælter sig i penge men en branche hvor de fleste har svært ved at tjene nok til at betale de historiske og de fremadrettede investeringer.

    Med hensyn til din holdning til ugennemsigtighed så er der mere transperens i telebranchen end i nogen som helst anden brance.

    Når du køber et teleprodukt kan du kun blive bundet i 6 måneder i andre brancher kan de binde dig i 12 måneder. I telebranchen får du oplyst hvad det koster at benytte ydelsen i 6 måender det gør du ikke når du køber en støvsuger, en vaskemaskine, en bil etc. etc.

    Der findes på nettet flere søgemasiner hvor du kan sammentligne priser herunder en søgemaskine som er betalt af staten.

    Rent faktisk så er det sværre at finde frem til de bilige priser når du køber fødevare end når du køber teleydelser og det pår trods af du bruger flere penge på mad end du bruger på tele.

    Jo jeg er meget uenig med dig og dit indlæg er fyldt med fordomme og totalt renset for fakta bortset fra at du vil straffe telebranchen for at en del kunder ikke jager billigere priser.

    Selv den del er rent faktisk forkert – de fleste mobilselskaber mister 25-30% af deres kunder hvert år – så mobiliteten er også i denne branche højere end i andre brancher.

    Er meget uenig med dig når jeg forholder mig til fakta det burde du også gøre.

    Hilsen

    John Strand

  18. @John Strand

    Jeg mener ikke mine betragtninger bygger på fordomme. Hvad er det jeg skriver, du ikke mener bygger på fakta?

    Spørgsmålet er ikke om der findes andre brancher hvor konkurrencen er mindre hård. Vi er enige om at visse andre brancher også er uigennemsigtige fx finansbranchen som du også er inde på. Men lad nu være med at tale udenom.

    Dine eksempler er heller ikke fair. Den minimumspris, der gælder ved telekøb er jo en netop en minimumspris, der skal beskytte de mest fladpandede forbrugere mod at tro telefonen kun koster 1 kr. Er du tilhænger af at lave det om?

    Derfor er dit andet eksempel om fødevarerpriser er derfor også helt i hegnet. Der står MAKSIMALprisen på produktet, der er klare kvalitetsforskelle og der er mange udbydere. Lige modsat du ved nok ;-)

    Søgemskiner er kan hjælpe konkurrencen en smule på vej, men så længe så få benytter dem, har de jo ingen praktisk betydning. Syntes du også det er forkert af staten at medvirker til disse?

    Hvorfor forsvare en nogen branche, der lever af at forvirre kunderne i relation til prissætning? Eller hvorfor angribe personer eller politikere, der kæmper for en endnu mere åben konkurrence? Er du også en af dem der er glad for konkurrence, bare det ikke er prisen?

    Jeg vil ikke straffe nogen, men jeg vil som forbruger kæmpe for at gennemsigtigheden forbedres, hvis den ikke er optimal. At der er nogen inkl. dig, der åbenbart opfatter det som en straf, er jo jeres udfordring.

  19. Kære Søren

    Jeg tror ikke at vi bliver enige – jeg mener at det er komplekst at være menneske og at man af og til må bruge lidt til tid til at se på de forskellige produkter inden man køber dem sådan er det også når du køber tøj, sko, mad og en række andre produkter.

    Rent faktisk så er det mere komplekst at købe weekend mad ind til en familie på fire end at købe teleydelser ind til dem- der er mere information om priserne og der er bedre oplysning end der er i dit lokale supermarked.

    Hvis man kender sit forbrug så er der mange sider der kan hjælpe en som eks. http://www.telepristjek.dk og dit forbrug fremgår af din telefonregning. Har Coop og Dansk Supermarked tlsvarede tjenester og kan du ikke fortælle mig hvor man kan købe en litter mælk biligst idag – og husk lige at spørge om det er sød, let, skummet, økologisk, mini etc. etc. eller om jeg skal bruge en kvar, en halv eller en hel litter og så findes der vist også to litters dunke puha er helt forpustet.

    Telebranchen lever ikke af at forvirre kunderne, de laver forskellige produkter til forskellige kunder og så skaber det konkurencen lavere priser og bedre ydelser – det viser de historiske kendsgerninger.

    Kan du ikke forælle mig hvad en middag til fire koster – den kan variere fra 100 kroner til flere tusindkroner afhænig af hvad du spiser og hvor du spiser.

    Hvis vi skal følge din model så skal vi kun have et teleselskab og et produkt omvendt den model har vi prøvet og den var ikke så god.

    Det er sku komplekst at være mennekse omvendt så er det som gør livet dejligt.

    Hilsen

    John Strand

  20. @John Strand

    Jeg syntes du igen taler uden om mine pointer, men det kan vi så lade andre om at vurdere.

    Du undlader også at svare på mine spørgsmål.

    Du insinuerer at jeg har fordomme, uden at kunne forklare hvilken fordom jeg har.

    Du insunierer at jeg vil have monopol, mens det er åbenlyst forholder sig modsat.

    Du bliver ved at nævne andre brancher, hvor du mener konkurrencen er værre. Hvad hjælper det?

    Dine eksempler er søgte. Fx nævner du ikke at en middag for fire til 100-10.000 kr skyldes forskelle i kvalitet og service. Jeg kunne forstå det hvis du argumenterede med at fx TDCs linier havde bedre lyd, oppetid og bedre kundeservice end konkurrenterne.

    Du fremstiller det som om TDC ikke er fodslæbende ex-monopolist, som malker deres dummeste kunder (iøvrigt som enhver anden dygtig købmand ville gøre det). Der er vi så uenige.

    Du vil åbenbart hellere have et komplekst liv end gennemsigtige priser. Der er vi så uenige.

    PS: Jeg troede du var en uafhængig ekspert. Det kan være du ved en masse om produkterne, men hvordan forretningen TDC styres, har du i mine øjne intet begreb om (eller også vil du af den ene eller anden årsag ikke indrømme det)

  21. Kære Søren

    Skal vi ikke blive enige om at det er komplekst at være menneske og der er INGEN der tvinger dig til at være kunde hos TDC – INGEN.

    Teleprodukter er komplekse fordi de er sammensat af mange del produkter (på samme måde som et måltid mad)og kunderne kan så vælge hvordan og hvad de vil købe – på samme måde som i et supermarked når de køber mad.

    Jeg forsvare IKKE TDC men jeg er imponeret over dem der konstant kalder TDC en monopolist når der er så mange alternative muligheder på markedet – for det er der.

    Når jeg ser på TDC´s markedsandel så må de gøre et eller andet rigtigt siden kunderne bliver der og specielt når man ser på den mobilitet der er blandt kunderne i televerden.

    Hvad er det du vil gøre rent praktisk – standardisere de teleprodukter kunderne skal købe eller vil du tvinge TDC´s kunder til at skifte selskab.

    Jeg er skam uafhængig og jeg ved en del om dette marked omvendt så må jeg indrømme at jeg ikke kan forstå hvad det er du vil have at man skal gøre.

    Et er sikkert og det er at der findes ikke mange brancher hvor konkurrencen er den samme som i telebranchen og der findes ikke mange brancher der har givet deres kunder så store produkt / prisforberdinger som telebranchen har gjort de sidsate 10 år.

    Fortæl mig om din model… jeg lytter spændt…

    Hilsen

    John Strand

  22. @John Strand

    Fair nok. Jeg må hellere lige sige jeg er direkte TDC kunde fordi jeg har kabel TV og via et 70-nummer i min virksomhed. Derudover har jeg et Telia abbonnement til min mobil og Fullrate internet, hvoraf jeg betaler indirekte til TDC. Alt fungerer sådan set fint nok og jeg er ikke en af dem der hader TDC – jeg syntes bare konkurrencen skulle fungere bedre og her er mit bud.

    Teleselskaberne får en oplysningspligt i stil med det rådgiveransvar som bankerne har.

    TV: Det skal være muligt at købe TV kanaler efter behov, så fx de kunder der kun vil se DR1 og MTV kan nøjes med at betale for DR1 og MTV.

    Fastnet, mobil Internet: De kunder der har en abbonementstype, der ikke matcher deres forbrug, skal aktivt oplyses herom, såfremt selskabet har en anden abbonnementstype, der er billigere for kunden. Kundens årlige konkrete gennemsnitlige forbrug køres igennem selskabets forskellige abbonnementstyper og teknologier (IP, mobil, fastnet, mobil bredbånd, ADSL mv.) hvorefter kunden præsenteres for de samlede årlige potentielle besparelser. Det lyder indviklet, men det er jo utroligt let at gennemføre, selvom selskaberne sikkert vil påstå det modsatte.

    Gebyrer må kun afspejle selskabets reelle omkostninger til den ydelse der ligger til grund for gebyret. Der må ikke være gebyr for noget man ikke kan undgå.

    Lad dem starte med det.

    Hvilken konsekvens for priserne tror du ovenstående krav vil få?

  23. Kære Søren

    Det var sku et kreativt forslag. Det du siger er at kunderne intet ansvar skal have at teleselslskabet skal have et rådgiveransvar og at de skal hjælpe kunderne til at få det billigste produkt – og hvad er så det billigste produkt er det et produkt med lav service og lave priser eller et med høj service og høje priser.

    Hvad bliver det næste at at Brugsen skal henvise deres kunder til Netto, at du overlader opdragelsen af dine børn til skolen og at bilforhandleren skal anbefale sine kunder at købe en mindre bil eller tage bussen.

    Jeg er sku glad for at jeg bor i et land hvor folk selv kan vælge og der er meget der tyder på at de kan de fleste godt finde ud af – ja selv du kan finde ud af det. :-)

    Hilsen

    John Strand

  24. @John Strand

    Du bliver ved med at nævne supermarkedet, selv om det ikke er en fair sammenligning jf. mine tidligere indlæg. Men i mit supermarked Føtex står de dyre rødbeder op af de billige og jeg er som kunde ikke i tvivl hvilket glas, der er dyrest for mig.

    Det er ikke tilfældet når jeg køber teleydelser og det er i høj grad selskabernes prispolitik der er skyld i det. Vil du benægte de gør alt hvad de kan for kunderne at sammenligne priserne?

    Og nej – kunderne skal ikke henvises til konkurrenten, hvilket jeg iøvrigt skriver meget klart i mit indlæg. Du bliver konsekvent ved med at tage mig til indtægt for standpunkter, du som opmærksom læser, kan se jeg ikke har.

    Men hvis selskabet selv sælger et andet produkt der passer kunden bedre, så manglede det da bare at det troværdige selskab aktivt gør opmærksom på det. Se det er måden en moderne virksomhed gør sig fortjent til loyale kunder. Sådan ville et offensivt selskab gøre. Men jeg er sikker på der sidder nogle regnenisser i fx TDC, der siger at det ikke kan betale sig på den korte bane, hvilket de sikkert har helt ret i. Men at selskaber er til salg burde jo ikke være kundernes problem. Men det er det og det koster dem dyrt.

    Men jeg vil gerne rose dig, fordi du for første gang i dine inlæg, kommer ind på hvad der objektivt set berettiger en højere pris end konkurrenterne. Du nævner service – dækning, kvalitet, transmissionshastighed og oppetider mv. kunne være andre. Min påstand er at der ikke er den store forskel på selskaberne, lidt afhængig af produkttypen, men det må kunderne jo afgøre.

    PS: Du argumenterer fuldstændig som om du er ansat i et teleselskabs ledelse. Og ikke som en uafhængig konsulent. Er dine kunder kun teleselskaber?

  25. Kære Søren

    At læse dine indlæg er festligt og jeg tror ikke at vi bliver enige.

    Hvorfor kan man ikke sammentligne et supermarked med et teleselskab – det er sku mere komplekst at købe fødevare ind og priserne variere mere end de gør på telemarkedet – et almindeligt supermarked har flere tusind varenumre på hylderne.

    Kan du ikke fortælle mig hvordan et teleselskab skal kunne anbefale en mand som dig der benyttter YouSee, TDC og Telia hvilke produkter du skal købe hvis teleselskabet ikke kender dit totale forbrug og alle dine kundeforhold.

    Dit forslag er naivt i et moderne samfund og hvis kunderne bare køber teleydelser i blinde som du påstår så ville der næppe være så hård en konkurrence som der rent faktisk er i Danmark.

    Min holdning har intet med hvem mine kunder er, jeg mener at vi mennesker trods alt har et vist ansvar for det vi foretager os i livet.

    Hvad bliver det næste at præster skal fortælle den unge brud at hendes kommende husbund er en slet fyr, skal dine børns skole opdrage dine børn og skal din læge have ansvaret for at du lever et sundt liv.

    Dit forslag er naivt og grænser til en formynderisk holdning til dine medmennesker.

    Jeg kan fortææle dig at muren er faldet, telemarkedet er liberaliseret og priserne er faldet til en brøkdel af hvad de kostede få år tilbage.

    Hilsen

    John Strand

  26. @John Strand

    Obama har nye ideer, er tilhænger af fuld gennemsigtighed gennem regulering, forbrugerbeskyttelse, ingen lobbyisme mv. Han vil forandre.

    McCain er den gnavne gamle mand, der beskylder sin modstander for at være socialist, naiv, formyndeisk, uerfaren når han foreslår forandring.

    Gæt selv hvem du er :-0

  27. Kære Søren

    Du skriver som du har forstand og er en af de mange naive danskere som tror at Obama er Mesias der tænker lige som de gør og vil gøre det som de tror han gør.

    Nu forholder det sig således at lige på det område har jeg et rigtigt godt bud på hvordan Obama ser på den del og jeg har et godt bud på hvilken politik han kommer til at føre – jeg kender tilfældigvis den mand der kommer til at rådgive ham på det område temmelig godt, manden har enda besøgt mig i København flere gange og igennem mit arbejde har jeg “leget” med ham i små 9 år.

    Hvis du havde sat dig ind i det der sker i USA så ville du vide at Obama igår har upeget en komite på 19 mand der skal hjælpe ham med de forandringer USA skal igennem.

    En af disse folk hedder Tom Wheeler og er tidligere president for http://www.ctia.org jeg ved hvordan den mand tænker og jeg ved at hans og mine tanker er temmelig ens på det punkt vi to skriver om.

    Jeg mener at der er masser af trensperens både på selskabernes hjemmesider, på de websider der sammentligner priser og produkter etc.

    På den anden side så kræver det at folk erkender at det kan være lidt komplekst at være menneske og at man af og til skal bruge lidt tid og energi når man skal finde frem til den vare der er bedst til den enkle person.

    Forskelen på os to er at du betragterne forbrugerne som nogle ubegavede og dovne mennesker og du derfor vil tvinge teleselsklaber til at hjælpe dem.

    Min holdning er at de fleste mennesker godt kan finde ud af at navigere i en kompleks verden og jeg ved at Obamas rådgiver på teleområdet er enig med mig i det spørgsmål.

    Hilsen

    John Strand

  28. @John Strand

    Dit sidste indlæg tager prisen for den mest platte gang “namedropping” jeg længe har set.

    Jeg tror ikke du er klar over det, men dine udtalelser i denne blog, er en bombe under din egen troværdighed.

    Du har afsløret dig selv som lobbyist for telebranchen. Der er da ingen der kan tage dig alvorligt som uafhængig rådgiver mere. Så jeg håber at medier og andre der ønsker en uafhængig vinkel eller rådgivning fremover vil være opmærksom på, hvilket udgangspunkt du har.

    Min pointe er – uanset om forbrugeren er ubegavet eller intelligent – at det skal være så enkelt som muligt for forbrugeren at gennemskue hvad en vare koster, før han accepterer et køb. Det er min påstand at telebranchen er blandt de absolut bedst begavede, når det handler om at forhindre kunden i sammeligne tilbud og få et overblik.

    Du siger: Fordi livet er komplekst, mener du ikke at telebranchen skal reguleres ydeligere.

    Fx som du udmærket ved har lovgiverne i EU regi været nød til at gribe overfor teleselskabernes kollektive “rib off” af telekunderne, når de krydser grænser. Der sker simpelthen ingen verdens ting i sektoren i relation til priser, med mindre man er tvunget til det via lovgivning.

    Jeg siger: Livet er komplekst nok i forvejen. Virksomheder skal forhindres i at gøre det endnu mere komplekst. Jeg tror Obama er enig, men jeg har jo heller ikke en direkte linie til det “Det Hvide Hus”.

  29. Kære Søren

    Jeg laver ikke name droping, jeg fortæller dig bare om fakta og så fortæller jeg dig at det du skriver om Obama er usandt – det er sku ikke så svært at forstå.

    At påstå at jeg er lobyist er så langt ude og viser at du ikke kender min forretning og ved hvad vi lever af – billigt angreb fra en mand der ikke kan svare på om Brugsen skal henvise til Netto og om det er dine børns skole der opdrager dine børn. en mand der ikke kan fortælle mig hordan et teleselskab skal kunne rådgive dig om hvad der er bedst for dig når du er kunde hos You See, TDC og Telia.

    At læse dine indlæg viser at du er en mand uden for pædagogisk rækkevide, en mand som gerne vil have det hele og gerne gratis og at du mener at teleselskaber der investere milliarder, omsætter for milliarderm, tager risikoer for milliarder og som ikke kan forrente deres historiske investeringer er virksomheder der tjener for mange penge.

    Din model er den der fejlede i Øst Europa, monopolerne er nedbrudt og det er de frie makredsmekanismer der har skabt en utrolig konkurrence som har givet danskerne lave priser og mange produkter.

    Du burde lave en forening for folk der ikke kan tænke selv,en forening med det formål at sikre at Brugsen henviser til Netto, at skolerne opdrager dine børn og med det formål at bilforhandlerne tvinger deres kunder tl at tage bussen.

    Debatten stopper her – få dig et liv og erkend at vi lever i en verden hvor det er komplekst at være menneske.

    For nogle mennesker er den så kompleks at de ikke kan fidne ud af at købe en bredbåndsforbindelse.

    Hilsen

    John Strand

  30. Er jeg den eneste der mener at John Strand fuldstændig har tabt sutten i denne blog og derfor har bidraget stærkt til at nedbrydning af egen troværdighed?

  31. I hvert fald er det ikke korrekt, når John Strand påstår at TDC ikke har en monopolsituation.
    De ejer netop kobberet i jorden og alle andre skal købe sig ind på dette kobber.
    Det giver TDC en særlig monopolsituation også ved at det er deres teknikere, der skal vedligeholde det.
    Så kan man begynde at gisne om, hvilke kunder, der først bliver betjent ved fejl og nedbrud.

    For at komme fri af TDC, har jeg anskaffet mig mobilt bredbånd fra 3G, som jeg så på TV i går eller var det i dag?, at netop 3G var absolut bedst af 4, inkl. TDC. Selv er jeg ovenud benovet over dette 3G mobile bredbånd, som virker de underligste steder uden for lands lov og ret. Kun en enkelt gang har jeg manglet dækning, hvilket også var forudset iht deres dækningskort. Så hermed er min internetforbindelse klaret på allerbedste vis ikke mindst fordi jeg jævnligt er ude på Lars Tyndskids Overdrev og stadig gerne vil være på.

    Yderligere har jeg installeret Skype på min PC og jeg kan altså komme i kontakt med omverdenen, ofte totalt gratis ved f.eks. udlandsopkald når “modparten” også har installeret Skype! Så her kan jeg også komme helt uden om TDC.

    Ellers går turen snart ud på det brogede marked for mobiltelefonselskaber, men her forudser jeg store problemer, når jeg skal have mit 16 år gamle GSM-mobilnummer ved TDC over i et nyt selskab. Prøvede for en del år siden, men det fik TDC forplumret, men så må jeg klare mig med taletidskort i den tid TDC vil spænde ben for overflytningen.
    Her ender det nok også en dag med, at jeg kan komme fri af TDC.

    Så mangler jeg blot lige at få installeret min trådløse router ifm det mobile bredbånd.

    Når alt er på plads, vil det være mig til usigelig stor glæde at kunne melde alle mine engagementer hos TDC af, og vil være inderligt ligeglad med TDC’s totale mangel på kundeservice og ubegribelige ledelse.

    Jeg er absolut ikke frivillig TDCkunde og skal ikke tages til indtægt for at være tilfreds kunde hos TDC, men i skræk for at miste forbindelsen til omverdenen, sidder jeg stadig i sumpen.

  32. Søren og John

    Jeg vil give John ret i at der i telebranchen er væsentlig mere konkurrence nu end tidligere. Dog kan det stadigvæk blive bedre.

    Nedenstående sikrer dog at der ikke er fri konkurrence:

    – Bindingsperioder (3,6,9 eller 12 mdr)
    – Begrænsninger
    – Minimumsgrænser for forbrug

    Man kan ikke klandre selskaberne i at ville tjene flest penge til deres aktionærer. Det er jo deres formål.. Men heldigvis har visse selskaber fundet ud af at man kan lave flere penge på at behandle kunderne ordentligt.

    Men John jeg synes ikke din analogi med supermarkedet holder. Du forpligter dig feks ikke for at købe et vist antal æbler i 6 mdr eller oksebøffer for dens sags skyld til 499kr. Hvorfor kan man ikke vælge varer hos teleselskabet som varer i supermarkedet?

    Man kunne sagtens dele et telefon abonnement op i delservices som kan tilvælges?

    Der mangler selskabet hvor man kan skræddersy sit abonnement fuldstændigt.

    Men som John siger er det ikke selskabets opgave at vælge forbrugerens billigste løsning. Det er trods alt forbrugerens magt og pligt… Visse selskaber har fundet ud af at belønne loyale kunder med prissænkninger selv uden at kunderne selv skal foretage sig noget og det er genialt! Det er nemlig noget kunderne gerne betaler for… Jeg har feks. ikke undersøgt mit telefon abonnement i flere år fordi jeg har en naiv holdning til at teleselskabet giver mig en “fair” behandling!!! Det er sku forbruger tillid så det batter.

  33. Søren

    Jeg synes ikke john har tabt sutten og jeg kan ikke læse i hans indlæg at han er lobbyist for telebranchen.

    PS: Pas på med blind tillid til Obama. Jeg har fulgt hans kampagne gennem min udstationering i USA og umiddelbart er hans kampagne ikke så konkret mht. hvordan ændringerne skal foretages. Bedøm mandens resultater og lad værd med at blive revet blindt med.. Indtil videre har han dog vist et utroligt lederskab og især nytænkning igennem hans kampagne hvilket tyder godt. McCain er jeg desværre utrolig skuffet over. Han faldt til patten istedet for at følge sin overbevisning. Hans troværdighed har lidt et gevaldigt knæk.

  34. Nu skal det ikke handle om John Strand men han har nogle vigtige pointer.
    1. Der er kun et teleselskab der har tjent deres investeringer ind igen set over en 10 års periode: TDC
    2. Det Danske Telemarked er det mest afregulerede og har Nordens håreste konkurrence, måske Europas
    Umiddelbart er det to modsat rettede udsagn. Hvis der er så stor konkurrence hvordan kan TDC så tjene penge og omvendt. Det er fordi nede under alle markedsparameterene. Produkterne, butikkerne, kunde segmenter, som John har forstand på, ligger teknikken som jeg ikke mener John har forstand på, og det er her konkurrencen halter. TDC har fra begyndelsen haft store tekniske fordele, med det rå kobber som den største og har haft en telestyrelse fyldt med gamle TDC folk til at skrive status quo rapporter.
    Til orientering Michael så kan man i dag få SIM kort uden binding og Flatrate abonnementer med begrændsninger der ikke betyder noget for almindelige forbrugere

  35. Dejligt at se at der er folk der kan bringe nogle af de elementer ind i debatten gør at vi bevæger os væk fra holdningen om at bilhandleren skal tvinge sine kunder til at tage toget og bussen.

    Hvis man ser på det danske telemarked så har vi to store problemer som er fundementale. På den ene side har vi en minister der ikke interesere sig for telemarkedet og som ikke betragter branchen som en industri.

    På den anden side så har vi en IT & Telestyrelse der konstant vildleder såvel politikere som offentligheden med det ene formål at få det danske telemarked til at fremstå som noget det ikke er.

    Hvis dem der har det politiske ansvar for rammebetingelserne for den indsustri der er fundamentet for et moderne samfund (telekommunikation er det der binder tingene sammen) render rundt i et univers hvor de bliver vildledt af nogle embedsmænd der enten har en skjult agenda alternativt ikke er så dygtige til det de laver så har Danmark et problem.

    At der er masser af konkurrence er ikke en hemmelighed omvendt så er det imponerende at folk godt må lease en bil og binde sig i 24 eller 36 måneder men man må ikke sælge en mobiltelefon og binde kunden i mere end 6 måneder.

    Resultatet af de bindingsregler (som hverken ministeren eller styrelsen har analyseret) er at de kunder der bliver hos deres teleselskab i lang tid betaler for dem der vil have en ny telefon hver 6 måned.

    Meget enkelt så er reglerne om binding en fantastisk regl for dem der sælger telefoner og en rigtig skidt regel for dem der investere i infrastruktur i Danmark.

    Personligt tror jeg ikke at dette marked bliver bedre før at Helge Sander indser at det er lige så vigtigt at man ser på telebranchen som en industri på samme måde som dengang han var med til at skabe rammerne for professionelt fodbold: http://www.fcm.dk/index.php?ID=94&nyhedID=1388&mode=laes_nyhed&topID=9

    Et er sikket og det er at manden har sidet i sin stol i 7 år og udviklingen i den periode har været temmelig begrænset – omvendt vi får hvad vi betaler for og jobbet som Videnskabsminister er helt klart underbetalt.

    Hilsen

    John Strand

  36. Ja TDC har en fordel af at kobber linierne…men den kan der vidst snart ikke koges mere suppe på når der over hele landet bliver rullet fiber ud – og det er altså ikke kun TDC der er ved etablere den “nye” infrastruktur – men el selskaberne og andre også, så der jo en konkurrence på markedet for nyere infrastruktur….At TDC “ejer” kobberet idag er jo tilbage fra dengang staten ejet selskabet og dermed var det jo staten dvs. det danske land der ejede den infrastruktur. Men det valgte staten jo at frasælge sin andel i og gøre TDC til et privat selskab. Måske sku staten dengang have valgt at frasælge selskabet TeleDanmark og beholde ejerskabet af infrastrukturen eller lagt det i udbud – men det gjorde de ikke. skal man så hade TDC osv. pga ting som staten valgte at gøre ?

    En anden ting er også omkring kobberet – kan godt være TDC ejer det, men der er altså også en voldsom vedligeholdelse af et net som er så gammelt og gravet ned for 100 år siden ! flere steder er det ren underskud hvis man ser på indtægt i forhold til de udgifter med vedligeholdelse. Tænk på at TDC har en pligt til at forsyne samtlige husstande i TDC med en kobber ledning – hvor rentabelt tror i selv det er at forsyne afstiksliggende ejendomme på små øer og lign. med en forbindelse som kun bliver brugt til moster oda som ringer 1 time om måneden…

    Se nu tingene i et lidt større perspektiv end jeres egen regning på telefonen ! verden er større end spidsen af jeres næsetip.

    Dertil er der også det punkt at TDC er underlagt strenge restriktioner på kobbernettet og på prisen som de videresælger kapaciteten videre til konkurrenterne på – Vel at mærke noget som reguleres af IT & Tele styrelsen, så ikke noget med TDC bare tjener kassen på konkurrenter – som helt slipper for at vedligeholde et komplet net…De ville ikke kunne skabe en bedre forretning på at have deres eget net i forhold til at leje sig ind hos TDC.

    Jeg er skam ikke fortaler for TDC – jeg er fortaler for simpel logik og at folk bruger hjernen før de udtaler sig og ser tingene i et større perspektiv og ikke tænker på janteloven hver gang man udtaler sig om ting. Er træt af folk altid skal skyde med skarpt på ting der egentlig ikke er at komme noget efter…

    Staten sku måske have valgt i sin tid enten at beholde ejerforholdet over infrastrukturen i landet – eller lagt det i udbud.

    TDC’s priser eller rettere indtjening/omkostninger er mere eller mindre styret af it & tele styrelsen som regulerer hvad de sådan set må tjene på deres ydelser.

    Så måske man sku fundere over hvordan ledelsen i staten fungerer når man kan lave et frasalg på den måde eller om hvordan it & telestyrelsen fungerer når man regulerer tingene ….

    Men det kan være ligemeget det meget lettere at hade tdc og sige de er penge griske svin…

    – Men hvor mange herinde arbejder gratis eller for en virksomhed som laver gratis ydelser og udbetaler løn til medarbejderne hver måned ? tror ikke så mange gør…Så lad os bare konkludere at det er okay at tjene penge – det er vi jo glade for når lønnen kommer..

    John strand – du er en mand med stor insigt i markedet – respekt for det. – Men den samligning med supermarkedet er da den mest intetsigende jeg nogensinde har hørt.

  37. ivørigt en ekstra kommentar så er det danske marked generelt et af verdens hårdeste – med et indbyggertal på 5 millioner så er det er kritisk masse for konkurrence – af samme grund kommer tingene først senere til danmark da det aldrig er et satsningsområde for nogen pga konkurrencen og der skal meget til at få success. – eksempel med iPhone – det var nødtvungen den kom til landet et år efter lancering…Samme gælder de fleste produkter. Se hvor mange rejseselskaber vi har herhjemme til at dække 5 millioner mennesker ?? måske derfor så mange går konkurs i forskellige brancher…

  38. TDC’s monopol består ikke i “kobber” eller “kundernes dovenskab”, men i at de er forpligtede til at levere nogle services, som ingen andre telesleskaber vil byde på. Skal man bruge blot een af disse tjenester, er der ingen grund til at overveje andet end at tage imod TDC’s tilbud uanset pris, kvalitet eller serviceniveau.

    F.eks. tvinges døve til at have et fastnet abonnement hos TDC, hvis de vil have adgang til den web-baserede tolketjeneste, som TDC skal levere. Alle i familien har en mobil/SMS/3G, men vi er også afhængige af denne tjeneste, så min kone kan komme i kontakt med læge, det offentlige, og andre. Alene af denne grund har vi her i huset ingen planer om at forlade TDC’s fastnet. Ikke fordi TDC er billigst eller bedst, men fordi ingen andre vil byde.

    Jeg kan lige se avisens overskrift “TDC stavnsbinder handicappede”, men så enkelt er det jo ikke når ingen andre vil byde.

    TDC overtog for ca. 20 år siden områdets antenneforening med coax kabler.
    Vores villa ejerforening undersøgte for et par år siden muligheden for at udskifte TDC Kabel med vort eget, men stødte på flere væsentlige hindringer:-
    – tyverialarmer med fast linje via TDC
    – firma-betalte internetforbindelser
    – break-even krævede mindst 2/3 deltagelse.
    – hver beboer skulle straks investere 10.000 kr og der kunne ikke garanteres for efterfølgende væsentlige besparelser.
    Projektet blev opgivet.

    Nesa har meddelt at vores område står allerbagerst i deres fibernet udrulning fordi området i forvejen er godt dækket af TDCs kabelnet. Endnu en konkurrent, der ikke tør byde – samme argument som vort projekt.

    Er TDC så et monopol? Nej, men lige som DR/TV2 skal de levere tjenester som nogle af os har behov for. At DR/TV2 aldrig har vist “Simpson’s” får jo ikke nogen til at beskylde dem for stadig at være monopoler.

    Hvis jeg kunne vælge frit ville min families telefon + internet + kabel tv regning formentlig kunne reduceres med … 1200-1500 kr årligt, dvs. fastnet abonnementtet plus måske lidt på kabel tv – vi udnytter nemlig al den konkurrence der er på det marked hvor de andre trods alt vil byde.

    Jeg er glad for den konkurrence der er på teleområdet og ville meget hellere se noget mere konkurrence på kvalitetsvarer i detail handelen. Vi har europas højeste priser i detail handel og alligevel spiser vi europas dårligste mad.

  39. @Kristan Pedersen

    Det er en stor fordel for forbrugerne at der er mange selskaber der kæmper om kunderne.

    Konkurser er derfor gode, hvis de er et resultat af priser er konkurreret ned og service op. Hvis man er tilhænger af konkurrence som jeg er, må der nødvendigvis være tabere på et marked.

    Det er natarligvis skidt hvis det er de dårligst drevne selskaber der overlever. Det er bl.a. derfor, politikerne skal sikre der ikke er nogen selskaber, der har eller får unfair konkurrencefordele.

  40. Som det kan anes i min indgangsbøn i toppen af denne blog, er min, og sikkert også rigtig mange andres, væsentligste anke, den helt urimelig dårlige service, hvis man i det hele taget kan tale om service, TDC har lagt for dagen.
    Jeg skal ikke trætte med at opremse, hvilke uhyrligheder jeg har været ude for, som har kostet mig dagevis af spildtid, hver gang noget lidt større skulle foregå på min matrikel.
    I sidste instans er problemerne dog blevet klaret, når de “ægte” TDC montører er kommet på banen og disse hårdtarbejdende, frustrerede folk skal have mange tak fra mig.
    Det er helt klart for mig, at ledelsen i TDC har været alt for fokuserede på hurtige gevinster til gavn for regnskabet og dermed egne bonusser og har blæst alt, hvad der hedder anstændig kundeservice, en lang march.

    Sådan en holdning går bare ikke i længden i nogen branche, og hvis kunderne ikke gider TDC, ja så går det til grunde.

    I grunden interesserer det mig ikke så voldsomt om jeg giver 1000 kr. mere eller mindre om året for mine ydelser fra teleselskaber, blot tingene foregår ordentligt og man kan komme i kontakt med de pågældende udbydere og få klaret problemer uden det helt store bøvl.

    Til mit føromtalte mobile Bredbånd valgte jeg 3G, først og fremmest fordi de var til at komme i dialog med, også da jeg løb ind i nogle problemer, som 3G i øvrigt slet ikke var skyld i. De hjalp mig lynhurtigt og venligt helt uden bøvl. At det så er det selskab, der samtidig er det med bedst dækning, er så blot et lykketræf.

    Inden jeg vælger nyt mobiltelefon udbyder, sker det først efter en meget grundig test på, om de er til at komme i forbindelse med, uagtet prisen, som jo kun differerer med få hundrede kr. p.a.

    De mere teoretiske betragtninger og sammenligninger skal jeg ikke kloge i, men med denne sag er jeg, som grundlæggende er liberalist, ikke længere så overbevist om det fortræffelige i at privatisere infrastruktur.

  41. Ja der er sket meget igennem tiden. I mage år kunne TDC side og skumme fløden, men nye teknologier har gjort konkurrencen stor og i dag er man nødt til at levere høj service hvis man skal fastholde eller tiltrække kunder.

    Mikkel – https://mobilabonnementerne.dk/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *