Forbedring, men langt fra forløsning i det pressede Bang & Olufsen

Selv om stjernen er falmet, er lyd- og designvirksomheden Bang & Olufsen fra Struer stadig en ikonisk virksomhed. I hvert fald i Danmark og blandt de 21.000 danske aktionærer, som stædigt holder fast.

Der har da også være noget at glæde sig over i det forløbne år (læs omtale af regnskab her), hvor aktien har oplevet noget af et come-back med tæt på en fordobling, om end det sker fra et ekstremt lavt niveau. Problemet er bare, at så snart B&O skal til at levere i regnskabet, så kommer skuffelserne. År efter år. Aktien fik da også tæsk, da 2016/17-regnskabet kom på gaden. Tvivlen oversteg forbedringerne.

Mantoni fejlede med sit projekt. Foreløbig har Henrik Clausen lagt »blødt« ud. Fremover skal der mere til for at genrejse B&O.

B&O overlever foreløbig mere på trods  – og givetvis ved hårdt knofedtarbejde internt i B&O – end på baggrund af en lys og fremtidssikret virkelighed.

Det skæve 2016/2017-regnskab giver ingen garanti for, at B&O overlever på længere sigt. Virksomheden er stadig voldsomt presset. Både på toplinjen og på bundlinjen. B&O er simpelthen alt for lille til at være stor på den globale scene.

Struer-virksomheden bryster sig af et omfattende distributionsnet i 70 lande med 446 brandede B1-butikker og 180 shop-in-shops samt 6.424 såkaldte “tredjeparts-“butikker, hvorfra der sælges B&O-produkter. Deler man således omsætningen på tre mia. kr. ud over hele paletten, giver det en forholdsvis beskeden omsætning til de forskellige salgsenheder.  Det giver tilsvarende begrænsede muligheder for massiv markedsføring på de respektive markeder.

B&O-ledelsen ved den nye topchef Henrik Clausen forsøger ivrigt at sælge budskabet om en stigning i omsætningen på 12 procent i det seneste regnskab. Derudover lokker han med permanente vækstrater på 10 procent over de næste år og endnu mere med en markant forbedring af driften.

De seneste fem år har B&O samlet set leveret et underskud på 456 mio. kr., heraf med et underskud i 2016/17 på 117 mio. kr. Det er selvfølgelig en markant forbedring fra rædselsunderskuddet året før, men som jeg læser det seneste regnskab synes jeg, at forbedringen i cash-flow, pengestrømmene, er det mest optimistiske budskab fra folkene i Struer.

I en økonomisk presset virksomhed er cash-flow det vigtigste nøgletal at holde øje med. Det er overskuddet på den konto, der skal sikre, at B&O til enhver tid kan betale sine regninger.

Problemet er bare, at B&O’s traditionelle luksusprodukter fra Bang & Olufsen-brandet fortsat bløder

Dykker man ned i regnskabet er der positive tendenser at spore om B&O’s satsning B&O Play. Der er pæn fremgang, og Henrik Clausen lover årlige vækstrater i det segment på 20 procent. Problemet er bare, at B&O’s traditionelle luksusprodukter fra Bang & Olufsen-brandet fortsat bløder.

Det giver en driftsmæssig udfordring, men sørme’ også en identitetsmæssig udfordring. Er B&O således et luksusbrand eller »blot« en virksomhed som alle andre i den branche? Risikoen er at B&O sætter sig mellem to stole.

Den stærke mand i B&O er bestyrelsesformanden Ole Andersen. Han har været formand siden 2010 og bruger oceaner af tid og kræfter på at finde nøglen til B&O’s (permanente) succes. Det er et prestigeprojekt for Ole Andersen. Foreløbig handler det om overlevelse.

Han »opfandt« den tidligere topchef i B&O Tue Mantoni, og var også manden, der igen brød med sin direktør. Senest har Ole Andersen ansat Henrik Clausen (i 2016), som manden der skal sikre B&O på den lange bane.

Pudsigt i øvrigt, at B&O har måttet betale Tue Mantoni en betydelig aftrædelsesafgift, når man tænker på, at Mantoni understregede, at han gik frivilligt. Den samlede udgift til Tue Mantoni i 2015/16-regnskabet (læs regnskabet her) lød på 23 mio. kr. Det er meget i en virksomhed af B&O’s størrelse. Mantoni fejlede med sit projekt. Foreløbig har Henrik Clausen lagt »blødt« ud. Fremover skal der mere til for at genrejse B&O.

Ejermæssigt står B&O i en svær situation. De to danske aktionærer ATP og Nordea må formodes at være loyale aktionærer. Mere usikkert er det med den kinesiske forbindelse i selskabet Sparkle og dets ejer Q Jianhong, som ejer 20 procent.

Hvad vil Q Jianhong i grunden med sine B&O-aktier?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *