Advarselslamper blinker, men delebilsselskab er et friskt pust på børsen

Indrømmet, det er noget af et sats at kaste sig over aktier i det lille, grønne delebilselskab Green Mobility. Man skal næppe investere med hjernen, men i første omgang med hjertet. Uanset hvad er der imidlertid tale om et friskt og tiltrængt pust på børsen i København. Risky business, yes, til gengæld er gevinsten også tilsvarende stor, hvis det lykkes.

Som investor skal man tro på projektet. Der er ingen analyse at gøre. Virksomheden har ingen historik, der er underskud de næste par år, fremtidsforventningerne er yderst luftige og advarselslamperne blinker.

Velkommen til Green Mobility. Det kan forhåbentlig anspore andre små og mellemstore virksomheder til at søge risiko- og vækstkapital på børsen

Når det alligevel er værd at opholde sig en stund ved dette nye skud på børsstammen i København er det fordi Green Mobility repræsenterer en helt ny investeringsmulighed for almindelige investorer. Selskabets størrelse gør, at de store investorer som fonde og pensionskasser ikke vil være med, men derfor behøver investeringscasen Green Mobility ikke være en dødsejler.

Selskabet har netop sendt et prospekt på gaden og håber at kunne sælge aktier, som skal give arbejdskapital til selskabet på 55-60 mio. kr. Det er forfriskende, at et vækstselskab med blot syv måneders drift går på børsen (den lille First North-børs), fordi selskabet har brug for vækstkapital. Det er faktisk den oprindelige ide med kapitalformidling via børsen.

Positivt igen at se et rendyrket og kapitalkrævende udviklingsselskab i København, som forhåbentlig kan føre flere spændende udviklingsselskaber med sig. Hidtil har Stockholm siddet solidt på dette marked i Norden. Det er ikke selskaber for investorer, der vil sove roligt om natten, men for den investor som har en tyrkertro på, at han eller hun investerer i fremtiden med chance for den store gevinst.

I de senere år er nye børsselskaber i København kendetegnet ved, at de nyintroducerede selskaber ikke får ny kapital. Børsføringen af disse selskaber sker typisk alene fordi de bagvedliggende ejere handler aktier. Det er der ikke meget vækst i, og det har i øvrigt været en behersket succes for nye investorer. I flere af disse tilfælde er der tale om selskaber, som har skuffet. OW Bunker, Nets, Scandinavian Tobacco, for blot at nævne nogle enkelte.

Idemanden, ejeren og bestyrelsesformanden i Green Mobility er iværksætteren Henrik Isaksen. Han fortsætter som majoritetsaktionær. Man kan blive en kende bekymret for de mange luftige ord – »urbanisering, bæredygtighed og deleøkonomi« – som han markedsfører selskabet med. Luftigt og meget lidt konkret virker også de løse tanker om at være tilstede i 20 byer med 400.000 kunder i 2021. Det ligner en målsætning, men er vel i grunden i højere grad en vision.

Det er lykkedes at tiltrække business-kändisser til Green Mobility, og det kan givetvis trække småinvestorer til. Den tidligere finanschef i Carlsberg, Jørn P. Jensen, har en mindre aktiepost og er med i bestyrelsen. Jørn P. Jensen har erfaring med at kommunikere med børsmarkedet. Hertil kommer, at pengemænd som Fritz Schur og Henrik Lind på forhånd har tegnet aktier i selskabet.

Foreløbig har Green Mobility 7.000 kunder og en beskeden omsætning. En del af den nye kapital må forventes at skulle gå til at dække det forventede underskud i 2017 på 30-35 mio. kr. Yderligere vækst vil således også kræve yderligere kapital over de næste år.

Der er næppe tvivl om, at delebilkonceptet i en eller anden form er fremtiden i de store byer fem, ti, femten år frem i tiden. Spørgsmålet er, om timingen er den rette, og om konceptet fra Green Mobility er det rette. Det kræver givetvis både mere kapital og tålmodighed fra investorernes side. Set i det lys er Green Mobility at sammenligne med et lille biotekselskab, som også først kan høste eventuelle gevinster efter flere års udvikling.

Så velkommen til Green Mobility. Det kan forhåbentlig anspore andre små og mellemstore virksomheder til at søge risiko- og vækstkapital på børsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *