Ny Carlsberg-boss renser ud inden strategiskifte

Af Jens Chr. Hansen 0

Den nye Carlsberg-boss Cees ‘t Hart er for alvor i gang med ikke bare et strategiskifte, men også et kulturskifte. Det betyder, at der renses kraftigt ud i forretningsaktiviteterne, ligesom der også renses ud på chefgangene. Sådan må det være, når en ny chef kommer til i en virksomhed, hvor frustrationerne står i lys lue, og hvor der derfor nødvendigvis må ske noget dramatisk. Det kan betyde en hård og voldsom opbremsning, som nogle internt i huset ligefrem opfatter som brutalt.

Senest er det gået ud over en af kulturbærerne, Jørn Tolstrup Rohde, der i de senere år har været chef for det stagnerende vesteuropæiske marked, og før det var chef for Carlsberg Danmark. Udadtil bliver det brud solgt med den sædvanlige floskel om “gensidig aftale,” og det kan således dække over mange ting. Tolstrup får en gylden aftrædelsesordning, og Cees ‘t Hart får mulighed for at sætte sit eget, nye hold.

Et godt gæt er dog, at Tolstrups farvel til Carlsberg har en hel del at gøre med den strategiplan, som Cees ‘t Hart lægger frem medio marts. At Jørn Tolstrup Rohde har haft svært ved at se sig selv i det “nye” og måske noget mindre Carlsberg Vesteuropa, og derfor nu trækker “gensidig aftale”-kortet. Ny chef for Carlsberg Vesteuropa bliver Michael Herkemij, som kom til Carlsberg i 2015, og ny chef for det svære engelske marked bliver Julian Momen, som hidtil har været finanschef for Carlsberg i England.

Carlsberg-topchefen præsenterer sin nye strategiplan frem mod 2022 “Sail´22” den 16. marts 2016, dagen før generalforsamlingen i Carlsberg. Det er usikkert, hvad den vil indeholde af her-og-nu frasalg, men overordnet handler det om at gøre Carlsberg mere effektiv. Derudover vil forretningerne i de lande og regioner, som ikke giver overskud i bryggeriet, og hvor Carlsberg ikke kan få en placering blandt de to-tre største, blive solgt fra.

Det vil betyde et mindre Carlsberg end i dag. Men forhåbningen er, at det vil betyde et markant, økonomisk stærkere Carlsberg. Bryggeriet i Valby har i de seneste år lidt under det store opkøb i Rusland og følgerne af problemerne i den russiske økonomi.

Foreløbig har børsmarkedet kvitteret med tillid til, at Cees `t Hart er rette mand på rette tid i forbindelse med genopretningen af Carlsberg. Aktien har over de senere år været presset langt tilbage på banen, men det seneste års tid har aktien stabiliseret sig. Skal aktien stige yderligere skal Cees ´t Hart levere på de forventninger, som han nu selv stiller op.

Og hvad lægger Carlsberg-chefen så op til, når han præsenterer Sail´22 om nogle uger?

Sandsynligvis to overordnede budskaber. Dels et klart og utvetydigt budskab om, at der fremover ikke bliver mange forskellige Carlsberg’er og Carlsberg-kulturer rundt om i verden. Men eet Carlsberg, med eet mål og een forretningskultur. Og så ellers eet fokus, nemlig bundlinjen.

Derudover budskaber om frasalg. Spekulationer om, at Carlsberg vil sælge Storbritannien fra afviste Cess ´t Hart dog i forbindelse med 2015-regnskabet, der blev fremlagt for nogle uger siden. Mens et totalt frasalg således er udelukket, kan det ikke udelukkes, at Carlsberg i Storbritannien går i partnerskaber eller på anden måde mindsker risikoen.

Sådan lød det Berlingske Business for nogle dage siden, da Cees ´t Hart konkret blev spurgt til evt. frasalg “Vi kigger på alt i vores forretning, der ikke er kerneaktiviteter og overvejer at sælge fra. Det ville være nemt at sige, at vi overvejer alt, men jeg kan i hvert fald slå fast, at vi ikke gør det i Storbritannien.Vi har skiftet ledelse derovre og forstår nu markedet bedre, så der holder vi fast.«

Om den fremtidige ledelsesfilosofi lød det sådan: “Carlsberg skal lære at spille som et hold og på samme bane. Tidligere har vi spillet forskelligt på 30 forskellige baner, uden at der blev talt sammen. Det skal vi gøre anderledes.« Det han konkret siger er: “Det er slut med lokale og regionale Carlsberg-konger rundt om i verden, der kører hver sit show. Nu gør vi som jeg siger, og dem som ikke har lyst til det, må finde andre græsgange.”

Nogen let operation bliver det ikke for Cees ´t Hart. Carlsberg kan ikke sådan uden videre forlade Rusland uden voldsomme tab, og køberne står ikke i kø for at overtage bryggerier, der kommer til salg på de stagnerende europæiske markeder. Fremtiden for Carlsberg – ligesom de andre store bryggerier – er Asien, og ikke mindst Kina. Men det koster enorme investeringer. Pengene til opkøb og de helt store investeringer er ikke til stede hos Carlsberg på et tidspunkt, hvor ledelsen har arbejder på opstramninger og nedskæringer, frasalg og et entydigt fokus på bundlinjen.

 

 

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info