Wonderful-toppen kan ikke løbe fra ansvaret

Man kan vælge at anskue budgetfadæsen i Wonderful Copenhagen (i forbindelse med Melodi Grand Prix’et) fra to forskellige vinkler. Enten et nå-ja, godt nok noget af en budgetoverskridelse, men fik vi måske ikke en grande finale og en grande fest? Det koster at gøre sig bemærket på den internationale scene. Eller en helt anden og, indrømmet, lidt mere kedelige vinkel, nemlig en insisteren på at placere et ansvar for merforbruget og sløseriet med de offentlige kroner. Skattekroner fra blandt andet Region Hovedstaden

Pilen peger ensidigt på behovet for en knivskarp ansvarsplacering øverst i hierarkiet i Wonderful Copenhagen. Hvem har fejlet så eklatant og hvorfor? Foreløbig er ansvaret placeret hos en ledende medarbejder i det datterselskab, Projektselskabet ESC 2014, der blev etableret i forbindelse med musik-grandprixet. Prisen for at afvikle showet blev ikke de budgetterede 35 mio. kr., men derimod 112 mio. kr. Fordi, som det oplyses, ombygningen af de gamle B&W-haller løb op i 90 mio. kr. og ikke de oprindeligt budgetterede 18 mio. kr.

Og her knækker filmen. Svært at forstå, hvad der er for nogle B&W-haller projektselskabet har beskuet, da de i sin tid lagde deres bud ind. Svært at forstå, at både direktøren i Wonderful Copenhagen igennem en årrække, Lars Bernhard Jørgensen, og bestyrelsesformanden Michael Mørch, ikke har følt anledning til at følge så stort et projekt bare en lille smule tættere. Direktøren lader forstå, at »man først få uger før showet blev klar over hvilken retning projektet drejede, og at byggeriet blev udført under stort tidspres.« Man må som skatteborger da spørge, hvad pokker de så har baseret deres budget på. Man må forudsætte, at Wonderful Copenhagen-folkene har haft en håndværker eller to ude og kigge på de gamle B&W-haller, inden budgettet blev lagt fast.

Set udefra virker det som om de ansvarlige har skullet gafle i Melodi Grandprix’et for enhver pris. Og at man derfor har vendt det blinde øje til realiteterne på Refshaleøen. Men det er dårlig ledelse, og manglende ansvarlighed med offentlige midler. Det kan meget vel være, at PR- og brandingværdien af grandprixet for København og for Danmark har været de 112 mio. kr. værd, men i så fald må en ansvarlig ledelse selvfølgelig flage med de reelle priser upfront. Det fremgår endvidere af den redegørelse, som blev afleveret i går, at man i Wonderful Copenhagen-regi ikke har haft erfaring med så store projekter. Netop derfor burde man fra ledelsens side have været betydeligt tættere på allerede i budgetteringsfasen. Wonderful Copehangen er en halvstor virksomhed med næsten 100 ansatte og en omsætning på 176 mio. kr. (2013-tal). Spørgsmålet er, om organisationen har den rigtige ledelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *