Sandheden om B&O som vi ikke vil høre

Af Jens Chr. Hansen 17

Nødråbet fra Struer er ikke til at tage fejl af. Det tidligere så stolte flagskib, Bang & Olufsen, kæmper i realiteten en overlevelseskamp. Det er meget, meget svært at tro, at det Bang & Oufsen, som vi kender i dag også er at finde som selvstændig virksomhed om bare få år. I bedste fald finder B&O en ny stor, stærk og frem for alt global partner at kunne læne sig op ad, i værste fald …

Det er en sandhed, som vi som danskere ikke har lyst til at høre, men Bang & Olufsen er i sin nuværende form alt for lille, for økonomisk svag og dermed med alt for utilstrækkelige ressourcer til at forske og udvikle for slet ikke at tale om den markedsførings- og distributionskraft, der skal til for at nå alle egne af verden.

Nu skal man aldrig sige aldrig. Da naboerne i Billund for ti år siden stod i en lignende situation var det også dengang svært at se, at Lego ved at genopfinde sig selv ti år efter kunne fremstå som verdens mest succesfulde legetøjsproducent med en imponerende indtjeningskraft. Det eventyr er det dog svært at se, at B&O også kan bevæge sig ind i. Som børsnoteret selskab har B&O måttet konstatere, at nye investorer ikke ligefrem står i kø for at sende ny nødvendig arbejdskapital til Struer. Og det har betydet, at B&O langt hen ad vejen har måttet “humpe” sig igennem de seneste meget svære år.

Set udefra synes det eneste eventyr B&O kan håbe på er, at ridderen på den hvide hest kommer forbi, samler B&O op og suger brandet, som stadig må siges at have en ganske betydelig værdi, ind i en meget større og frem for alt finansielt mere slagkraftig, global koncern. Problemet er bare, at B&O har forsøgt at finde denne ridder igennem nogen år nu, foreløbig uden held. Og nedslående må det også være i Struer at konstatere, at konkurrenten i Tyskland, Loewe, som ligner B&O ganske meget, men som også mangler volumen, er insolvent og dermed i en endnu værre forfatning end B&O.

Man kan se på B&O-regnskabet, tredje kvartals-tal er netop offentliggjort, med forskellige øjne. Isoleret betragtet synes B&O at være ved at have fået stoppet nedturen, marginalerne er forbedret en anelse og underskuddet reduceret. Men man kan også placere B&O ind i et større verdensbillede og fokusere på den finansielle styrke.

Et par tal: B&O omsætter årligt for omkring to mia. kr., og er dermed globalt set en meget lille spiller. Det frie cash-flow er meget begrænset, omkring 90 mio. kr. i det seneste regnskab, men heraf positivt påvirket af ekstraordinære indtægter. Egenkapitalen er på 1,5 mia. kr., gælden ikke voldsom, og det betyder, at B&O’s problem ikke er soliditetsproblem, men i højere grad et volumenproblem. B&O bruger omkring 200 mio. kr. årligt på forskning og udvikling og omkring en halv mia. kr. på distribution- og marketingomkostninger. Er det meget eller lidt? Det er meget for en lille virksomhed som B&O, men forsvindende lidt i forhold til nogle af de giganter på verdensmarkedet, som B&O konkurrerer med.

B&O-aktien har humpet afsted de senere år, snart op, snart ned. Med den noget diffuse meddelelse om, at B&O søger efter ny kapital faldt aktien øjeblikkeligt næsten 20 procent. Der er næppe tvivl om, at aktiemarkedet sådan set gerne ser B&O-aktien på benene igen, brandet vækker stadig varme følelser blandt analytikere og sikkert også blandt titusindvis af danske privatinvestorer. Lige nu er det bare så pokkers svært at se et gennembrud for B&O og dermed B&O-aktien.

Ledelsesmæssigt har de været ganske meget gennemtræk i Struer de senere år. Både i bestyrelsen og i direktionen. Den nuværende formand, Ole Andersen, har siddet på posten i godt og vel tre år, mens topchefen Tue Mantani har haft det daglige ansvar i godt og vel to år. Tidligere direktører er blevet fyret. I bestyrelsen havde Danfoss-chefen Niels B. Christiansen er kort ophold, og var i øvrigt på et tidspunkt på tale som topchef. B&O-bestyrelsen synes ellers at have stærke folk i bestyrelsen. Udover Ole Andersen sidder blandt andet også Rolf Eriksen (tidligere topchef i Hennes & Mauritz) og tidligere topchef den tyske SAP-virksomhed, Jim Hagemann Snabe.

 

17 kommentarer RSS

  1. Af J. Hansen

    -

    Købte mit sidste B&O produkt tilbage i firserne, hvor designet var unikt, siden har der ikke været noget på hylderne som design- og/eller kvalitet/pris mæssigt har trukket i den retning, og jeg undre mig over, hvem der køber en teknologisk outdated fladskærm til den mangedobbelte pris af de markedsførende – iøvrigt pænt designede – produkter.

  2. Af Claus P.

    -

    Må desværre give J. Hansen ret i hans betragtninger. Jeg var stor fan af deres design tilbage i 80′erne og begyndelsen af 90′erne hvor design og teknologi var helt ude på forkanten og hvor konkurrenterne stod langt tilbage og kiggede på de innovative, integrerede løsninger B&O sendte på markedet. De senest år har der stort set ikke været interessante produkter fra Struer – teknologien som bliver bygget ind i produkterne er minimum 4-5 år gammel – f.eks. havde de kasetteafspiller længe efter alle de store producenter havde droppet den slags.
    Sørgeligt men sandt – jeg, som mange andre, har nok købt vores sidste B&O udstyr – der er langt mere avancerede løsninger på markedet til langt lavere priser og i flot design.

  3. Af Vagn R

    -

    Ligesom de to foregående indlæg, B&O købte jeg som studerende i 1960-70′erne, flot design, god lyd, og priser kun lidt over de andre mærker.

    Dengang var den teknologiske udvikling ganske langsom, FM holdt fra begyndelsen af 60′erne til nu, men nu skal vi snart over på anden udgave af DAB, på få år har vi skiftet fra analogt TV til 2 nye digitale systemer!

    At ofre fra 30.000 kr og opefter på et TV, der sandsynligvis bliver teknologisk forældet på under fem år, er nok til at jeg ikke kunne drømme om at købe B&O, hverken deres produkter eller deres aktier.

  4. Af Jørgen Frandsen

    -

    Jeg er helt enig med de foregående. På mit sidste B&O fjernsyn skulle jeg afmontere glasset hver 6. måned for at fjerne skygger. B&O burde produktudvikle, evt. under et andet navn så der kan komme gang i omsætningen. Et tv i den prisklasse er yt – havde der så været bedre programmer kunne det måske forsvares – men tv og radio er blevet køb og smid væk varer, blot smider man ikke et B&O anlæg væk blot fordi det er gammelt. Det er stadig et statussymbol, men hvor længe.
    Sammenlign med “Ægget”. Originalen koster ca. 78.000, men en tilsvarende kopi købt i England, fabrikeret i Kina koster 6.500. Man skal være meget snobbet for at købe originalen.

  5. Af Asbjørn Elazar

    -

    Enig, B&O skal droppe prodution af fladskærme. De skal i stedet udvikle en lille smart computer som den nyindkøbte, state of the art fladskærm kan kommunikere med, så den spiller sammen med resten af B&O udstyret. Hvis ejeren ønsker at skifte skærmen, sætter han blot computeren til at hente den nødvendige app på B&O hjemmesiden, naturligvis mod betaling, såvel som producenten af fladskærmen betaler for at den er B&O certificeret.

  6. Af Jess Andreasen

    -

    Undskyld mig lige, I tidligere “kommentarister” har i sovet siden i købte Bang & Olufsen sidst…….
    Der er sket et jordskred i B&O’s tekniske udvikling, den har i åbentbart ikke oplevet, hvem har lige lanceret et innovativt tv, BeoVision 11 med trådløs sendning til højttalere, vel og mærke i en kvalitet bedre end cd-kvalitet, hvem har integreret Spotify i brugerfladen på tv’et, ja, Bang & Olufsen, synes ærlig talt i skulle ligge vejen forbi jeres lokale Bang & Olufsen butik og få en overbevisende demonstration, af det altid veluddannede personale, jeg tror i vil blive overrasket.
    Én skriver, om man vil købe orginalen af ægget, når kopien koster meget mindre, hvem pokker gider/ønsker at køre i kopibiler fra Kina, nej vel, tag jer nu sammen og støt det stolte danske mærke, verden har nok af folk der vil nøjes, Tak :-)

  7. Af B P

    -

    Der er ingen sammenligning mellem Lego og B&O. Lego har et unikt produkt. B&O sælger blot fladskærme til 5 dobbelt pris.

    Der er sket et jordskred i B&O’s tekniske udvikling:

    Et innovativt tv, BeoVision 11 med trådløs sending til højttalere, vel og mærke i en kvalitet bedre end cd-kvalitet,
    Integreret Spotify i brugerfladen på tv’et, ja, Bang & Olufsen.

    Jordskred – Øh bøh??? Mon ikke de ovennævnte “jordskred” i sig selv fortæller noget om B&O’s evne til at hvile på laurbærrene.

  8. Af A. P. Findsen

    -

    Det måtte komme.. Når man i årtier har oplevet produkter udbudt til priser langt over den reelle værdi og ofte med en forældet teknik,og så får tilbudt 10.000 kr. for sit gamle tv, så er strategien hos B&O klar. Man kan narre kunder i lang tid, men ikke evigt. .

  9. Af Kim Nørgaard

    -

    De har haft så mange chancer (ledelsen), for at ramme et segment de ku få succes i som tidligere (samme segment som Appel rammer), men nej nej de skal være åh så fine og åh så dyre.. Nu dør de og hvor er det dog pinligt at se på udefra.

  10. Af Pål Hanson

    -

    B&O skulle tage og kigge mod den eksklusive del af bilindustrien.

    I England lever Aston Martin på at lave teknologisk avancerede, super velkørende, eksklusive og hyper dyre sportsbiler. Men for bare 15-20 år siden var man i kæmpe krise på grund af forældet teknologi, dårlige produkter og forkert markedsplacering.

    B&O kan kun ved at lave den ypperste lyd og billede teknologi, indpakket i markant design finde tilbage til den position man havde for 30-40 år siden.

    Det kræver penge og en visioner, ligesom det kræver et par år hvor man IKKE har produkterne og dermed ikke har indtjeningen. Som Aston Martin må man nok se imod nogle enkeltstående hovedrige arabiske sheiker hvis man vil komme videre.

  11. Af Kenneth Hansen

    -

    Tilbage i 2011 havde de også gang i den “helt rette” strategi – nemlig et 103″ tommer TV der inkl. tv-bord med motor kostede 800.000 kroner…

    http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=5112&zoneid=5

    #Lol

  12. Af Henrik Vahlun

    -

    Var en stor fan af B&O i 80erne. Så flotte og anderledes produkter.

    For 7 år siden købte jeg et Loewe tv. Totalt outdated i dag. og mega dyrt. (Samme sted B&O er havnet i dag) For alm lønmodtagere har B&O mistet tiltrækningskraften. Deres produkter er simpelthen for dyre.

    B&O: Hvorfor ikke gøre som i 80erne (købe et godt Philips tv og sætte et B&O logo på og så sælge det til kr. 12.000. Så får den normale dansker igen råd til at købe et “dansk” tv. Lad det producere i Korea eller et andet sted hvor der sprøjtes produkter ud.

  13. Af Peder Damm

    -

    Der var engang….sådan er der mange eventyr der begynder. Jeg er bange for at B&O snart er nødt til at få hovedet op af sandet og få et realitets check. Jeg har været en glødende fan af B&O , designet og brugerfladen var engang noget helt specielt. Jeg har haft mange anlæg og nød bl.a. den super stylede 4500 serie og tangential grammofonen , det super checkked link system etc etc. Man så sluttede det – designet fejlede video 2000 gik jo som vi ved og mange ting kiksede. Det at være anderledes blev for anstrengt og B&O lignede ikke længere B&O.
    Det var lidt som Citroen – som jeg også var forgabt i da de lavede CX serien – cool anderledes design – mod på at være på design kanten.
    Der er i dag alt for mange der kan det samme som B&O og mere til – men til en pris jævne forbrugere kan betale.

  14. Af Ole Peter Findder

    -

    Der er meget sandt i de mange, udmærkede kommentarer, hvor ærgelsen især er til at få øje på. Jeg synes umiddelbart også at man godt kunne få den tanke, at den udstukne strategi gennem en længere årrække tager udgangspunkt i manglende forståelse for hvor AV-hjemmemarkedet har bevæget sig hen, så der er måske ikke den rigtige bestyrelse man har haft mulighed for at vælge, eller der har været andre forhold internt, der har bidraget til en forældet strategi? En af de ting, der altid har slået mig, er at der ikke er udviklet linier for et yngre publikum. Det ser ikke rigtigt ud til at have en del af brand’et. Det virker som om potentielle kunder selv skal få øje på produkterne, når de har nået en vis alder og fået en købekraft i high-end AV-segmentet. Det er en noget mystisk strategi, for så bliver alle konjunktur-følsomme, før eller siden. Dertil har jeg også indtryk af, her fra det tyske, at, der er flere kommentarer som har en væsentlig pointe i at brandet i sig selv er top-forældet, og det har man simpelthen ikke set. Hvis det er korrekt observeret, så er det ikke så godt, for så kan det ikke rigtig undre at producenten ikke kan finde den rette samarbejdspartner, for så handler det ikke bare om gennemsnitlig kvalitet, men om en organisation der simpelthen mangler de kræfter, der skulle løse løse opgaverne og sikre en langsigtet og vedholdende strategi. R.I.P. B&O

  15. Af Lonny F ischèr- korrespondent

    -

    Suk ! –Naar man skal være “ingeniør” ! For, at “se paa det nye TV ” —Og læse 30 sider `s informations-katalog ! –For, at finde ud af alle funktionerne ! Ja, saa har man jo glemt ! Hvad side 2 handlede om ! –Det er sagen i en nøddeskal ! Ellers naar man har fundet ud af : At se france 2 – tv 5 Monde -Rai uno – Arte ! Vel at mærke med de originale texter ! Saa er jeg saamænd tilfreds ! Kunne jeg saa ogsaa finde ud af, at “gemme” de bedste favorit-uds. fra eks. Grandeurs Nature ! og mange andre fra Videnskabens verden !! –Men det kan jeg endnu ikke finde ud af ! Suk ! –Saa man skal altsaa være ingeniør ! Med mindre man kan lokke forhandleren til, at vise een det ! I et normalt ikke teknisk sprog ! Saa er jeg alligevel vældig tilfreds med mit B&O —tv o.s.v. Kunne kunderne maaske komme “paa et lille kursus ” ! ???

  16. Af Lonny F ischèr

    -

    p.s appropos ! Det arbejdende folk har da “masser af penge” ! B & O har da aldrig været et “fattig-lus project ” ! Saa det er da godt, at de deroppe paa B & O ! Ikke prioriterer ” velfærds samfundet ! (læs alle skal have alting gratis ! ) –Ellers er det da rart “at have noget for sig-selv ” ! Og ikke “et velfærds produkt ” Ikke sandt ??

  17. Af Bjarki Balle

    -

    Efter at have læst ovenstående indlæg fremgår det tydeligt at B&O’s største udfordring i de kommende år vil være at få kommunikeret de mange tiltag, der er sket siden
    Tue Mantoni (Mantani?) overtog styringen af B&O.
    B&O Play, tidssvarende markedsføring, produkter der appellerer til en yngre “normal” målgruppe, nye showrooms mm.
    Jeg har aldrig købt et B&O produkt, men efter det seneste fald i aktiekursen, tror jeg faktisk at jeg vil placere lidt af mine sparepenge i B&O.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info