En milliardhandel mellem venner

Af Jens Chr. Hansen 0

Den overraskende handel mellem Salling-fondene og A.P. Møller – Mærsk om detailhandelsgruppen Dansk Supermarked er en milliardhandel forhandlet på plads mellem venner. En handel med historiens vingesus over sig, tilsat en erklæring fra både køber og sælger om, at det har været afgørende, at Netto, Føtex, Bilka og Salling-stormagasinerne forbliver på danske hænder. Altså – må man formode – har der kun været en enkelt køber til Mærsk-gruppens 67 procents store aktiepost i Dansk Supermarked.

Men dermed også en handelspris, som er fastsat ud fra flere forskellige parametre, hvor historik og følelser også har spillet ind. Helt centralt i denne handel står Mærsk-chefen Nils Smedegaard Andersen. Han er på købers side som fortsættende formand i Dansk Supermarked, han er på sælgers side som topchef i A.P. Møller – Mærsk, og han er på finansieringssiden som yder af et Mærsk-lån til Salling-fondene. Det er mange kasketter at holde styr på. Det er i øvrigt en temmelig kompleks handel og det er umuligt at vurdere, hvem af de to parter, der har gjort den bedste forretning.

Man må dog forvente, at Smedegaard snarest muligt bliver afløst på formandsposten i Dansk Supermarked – sandsynligvis allerede i år – hvis det skal give mening, at Mærsk-toppen skal koncentrere alle kræfter på Esplanaden på de fire kerneforretninger og det femte forretningsben. Det var i øvrigt selvsamme Smedegaard, der for blot få måneder siden kaldte artikler i Berlingske om et frasalg af Dansk Supermarked for misvisende. En nødløgn på et tidspunkt, hvor forhandlingerne givetvis har været meget fremskredne.

Mærsk-Salling partnerskabet stammer tilbage fra de tidlige 1960’ere, hvor den århusianske købmand Hermann Salling løb Mærsk-stifteren, A.P. Møller, på dørene flere gange. Først da Salling truede med at invitere udenlandske partnere ind i det daværende Jysk Supermarked slog A.P. Møller til og etablerede fifty-fifty partnerskabet med den energiske, men også meget enerådende Herman Salling. Det partnerskab kørte helt frem til Herman Sallings død i 2006 ud fra devisen: I passer Jeres forretninger på Esplanaden, og jeg er enerådende i Dansk Supermarked.

På et tidspunkt slog det gnister i Salling-familien mellem Herman Salling og søsteren, som dengang boede i Schweiz. Herman Salling gjorde en masse krumspring for at undgå dividendeudbetaling til søsteren. Det fik den konsekvens, at søsteren i 1980’erne satte sin aktiepost i Dansk Supermarked til salg, og det var ved den lejlighed, at Mærsk blev dominerende aktionær med en ejerandel i Dansk Supermarked på 68 procent.

Efter Sallings død 2006 ændrede Mærsk-gruppen, dengang ved topchefen Jess Søderberg, lynhurtigt attitude og satte sig tungt på ejerindflydelsen. Allerede dagen efter Sallings død rykkede Mærsk-folkene ind, som det fortælles internt i Dansk Supermarked. Og det blev straks stillet krav. Om ekspansion, om et opgør med Herman Sallings til tider umenneskelige og rå ledelse og i øvrigt en modernisering af hele Dansk Supermarked.

Det er den proces, som Nils Smedegaard Andersen har fortsat. Netto i England er solgt fra, der er foretaget et efter Mærsk-gruppens opfattelse nødvendigt skifte på topchefposten, og nu kommer så det frasalg, som der har været spekuleret i igennem mange år.

Det er således forhandlinger mellem Salling-gruppens stærke mand, industrimanden Jens Bjerg Sørensen, og Esplanadens folk ved Nils Smedegaard Andersen, der har været ført i en blanding af benhård business og hensynet til historikken imellem de to forretningspartnere.

Set med Mærsk-øjne løftes ejerforpligtelsen nu af Mærsk-gruppen samtidig med, at der kommer 17 mia. kr. i kassen til det enorme investeringsprogram, der er på Esplanaden. Det giver mening.

Mere usikkert er det, om Salling-fondene har den energi og den finansielle power, der skal til for, at Dansk Supermarked for alvor kan ekspandere på de internationale markeder. Det er svært at se, at fondene selv har den power, og derfor kan det fremover blive afgørende, at Dansk Supermarked helt eller delvist får nye partnere med ind.

Den opgave er lagt i hænderne på den erfarne 56-årige industrimand, Jens Bjerg Sørensen, i samarbejde med topchefen i Dansk Supermarked, Per Bank. Bjerg Sørensen bliver den helt centrale person som bindeled til Salling-fondene, som i de senere år har ligget i dvale. Det er forbi nu. Det stærke aktive ejerskab er helt og holdent afhængig af de personer, der sidder med ansvaret i fondene

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info